Arkitekt bak bærekraftig kysttrafikk

Jan Erik Netter har gått i bresjen for bærekraftige transportløsninger for sjømat fra Midt-Norge til Kontinentet.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nå ligger mulighetene til rette for trøndersk laks- og fisketransport på kjøl etter at nye Hitra Kysthavn åpnet torsdag denne uken, et prosjekt som eier av Netter Analyse, Jan Erik Netter, også er arkitekten bak.

I desember konkluderte en rapport med at Hitra Kysthavn tilfredsstiller kriteriene som gjelder for stamnetthavner.

Historisk begivenhet

Netter tar utgangspunkt i at oppdrettsnæringen på Hitra siden 1970-tallet har produsert og eksportert fisk fra Trøndelagskysten til Norge og verden. Den nye Kysthavnen på øya har umiddelbar tilknytning til hovedleden langs Norskekysten og skaper derfor en ny æra for midt-norsk kystnæring.

Sjøtransportens fordeler

Hittil har oppdrettsfisken blitt fraktet via landeveien.

- Nå er det åpnet muligheter for å utnytte sjøtransportens fordeler i nye transportløsninger og dermed kunne overføre mer gods fra vei til sjø, fremhever Netter som denne uken var en av gjestene under åpningen av Hitra Kysthavn.

Med den gode utviklingstrenden innen næringen forventes en sterk volumøkning i årene som kommer.

Mathavn

Endringer i transportleddet representerer et av de viktigste klimatiltakene for sjømatnæringen.

Mathavn på Hitra, eller «Food Port», er også et viktig ledd i verdikjeden innen sjømatproduksjon. For markedene i Norden og Europa har biltransport vært dominerende for transport av fersk fisk fra oppdrettsselskapene på Hitra og Frøya.

Hitra Kysthavn seiler opp til å bli et såkalt Food Logistics Center.

- Produktkunnskap vil være en viktig faktor i arbeidet med logistikkløsninger, og dette vil få stor betydning for både lager-/terminaloperasjonene og transportløsningene, forteller Netter.

Powered by Labrador CMS