Salgsstart for Volvo FH16 Euro 6

Verdens sterkeste serieproduserte lastebil nå i Euro 6-utforming.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De første eksemplarene av Volvo FH16 med Euro 6-motor leveres i begynnelsen av juni. Allerede på Volvo Karavanen 2014, som starter i Kirkenes 2. juni, er FH16 med Euro6-motor tilgjengelig for prøvekjøring, melder Volvo Trucks i en pressemelding.

Med opp til 750 hk og et dreiemoment på 3 550 Nm, beholder den posisjonen som verdens sterkeste serieproduserte lastebil.

Den nye generasjonen 16-liters motorer fås med 750, 650 og 550 hk for Euro 6. Bortsett fra lavere utslipp, har også de nye motorene et høyere dreiemoment ved lave turtall, kraftigere motorbrems og de er mer stillegående.

– Volvo  FH16 med Euro 6-motor har samme høye pålitelighet, samme gunstige drivstofforbruk og samme høye kraftressurser som tidligere. Men nå har sjåføren tilgang på maksimalt dreiemoment allerede ved 900 eller 950 o/min, avhengig av motorvariant. Denne forbedredet dreiemomentkurven gir kundene en mulighet til å velge en raskere bakakselutveksling for best drivstoffeffektivitet, sier Astrid Drewsen, produktsjef for drivlinje hos Volvo Trucks.

Alle motorene er utstyrt med Volvos automatiserte I-Shift girkasse. Varianten med 550 hk er også tilgjengelig i en versjon for manuell girkasse. Alle motoralternativene finnes også med Volvo motorbrems VEB +. På denne er den maksimale bremseeffekten økt fra 425 til 470 kW ved 2 200 o/min, noe som ytterligere forbedrer sikkerheten og reduserer slitasjen på bremsene.

For å nå de lave NOx-utslippene som kreves for Euro 6, har Volvos ingeniører brukt avkjølt EGR (Exhaust Gas Recirculation) i kombinasjon med et oppdatert system for etterbehandling av avgassene. En ny to-trinns turbo bidrar til både å drive EGR-kretsen og for å nå de høye effektnivåene.

Motoren har også såkalt pilot injection. Dette innebærer at en liten mengde brennstoff sprøytes inn i sylinderen på forhånd, hvilket gir en jevnere trykkoppbygging og en mykere motorlyd, ifølge produsenten.

 

Powered by Labrador CMS