Erling Sæther

Logistikkeuropa

Flightradar24

MarineTraffic

Bybaner er blindspor

Bybaner er blindspor

ERLING SÆTHER: I DN 17. mars hadde professor Hans K. Hvide en interessant artikkel om Bybanen i Bergen. Fullt utbygget til Fyllingsdalen og Åsane vil den ha en kostnadsramme på 20 milliarder kroner. Det første byggetrinnet mellom Bergen sentrum og Nesttun stod ferdig i 2010. Hvordan har det så gått med kollektivandelene sammenlignet med øvrige deler av Bergensområdet? Les hele saken

Realitetene innhenter oss

Realitetene innhenter oss

ERLING SÆTHER: De drøye fire årene den blå-blå regjeringen har hersket over oss, har det gått dem vel. Ikke minst skyldes dette samferdselssatsingen. En billion - 1000 milliarder kroner – til samferdselen fram til 2029 er rekord i satsing og prioriteringer. Det er det doble av tidligere planer. Mye er oppnådd, men her vil jeg fokusere på ­utfordringene vi møter framover. Les hele saken

Netthandelen eksploderer - er distribusjonsnettet godt nok?

Netthandelen eksploderer - er distribusjonsnettet godt nok?

ERLING SÆTHER: I Norge så vi trengselsproblemene nå før jul. Både PostNord og Posten hadde pustebesvær på grunn av stort pakkevolum og for liten kapasitet. Kunde­klagene nådde avisspaltene. Begge sel­­skapene melder om eksplosjonsaktig vekst i netthandelen. Les hele saken

Statens godsstrategi: Hvorfor mangler vi gjennomføringsevne?

Statens godsstrategi: Hvorfor mangler vi gjennomføringsevne?

Vi har lagt bak oss fire NTP-år hvor et av de viktige punktene var at det offentlige måtte samle mer kunnskap om godstransport på land, sjø og tog. Det resulterte i den såkalte NTP Godsanalyse, et omfangsrikt dokument som attpåtil fikk mange underrapporter. Godsanalysen skulle føre fram til en ny godsstrategi for landet og den skulle beskrives i den nye NTP 2018-2029. Les hele saken

Til toppen