KOMMER: Neste høst vil Ford E-Transit Custom komme på markedet. Det blir en elektrisk varebil som bringer mange nye digitale løsninger inn i varebilmarkedet.

380 km og hurtiglading

Ford E-Transit Custom vil bli å finne på landeveien i løpet av høsten 2023 med inntil 380 km rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med introduksjonen av E-Transit Custom tar Ford et ytterligere steg inn i integreringen mellom software/oppkobling og kjøretøy. Her skal ulike software-løsninger jobbe nærmest sømløst med bilen, enten det gjelder å optimalisere ruteplanlegging, gi føreren eller bileieren tips om hvordan kjørestilen kan forbedres eller forebygge feil som igjen kan føre til nedetid. For å sikre god kontakt med kjøretøyet har man et modem som benytter 5G-nettet. Bilen har «over the air» oppgradering hvor de kan oppdatere over 30 moduler i bilen.

En av løsningene Ford benytter for å sikre god oppetid og forhindre uventede stopp er Ford Liive-systemet som nylig også åpnet en egen hub nordiske landene. Faktisk er hele 145.000 potensielt tapte produktivitets er hittil spart via Liive-systemet. Alle biler som har modem, kan benytte koble opp via en app eller en pc kostnadsfritt. Videre kan kundene kjøpe ytterligere tjenester som kan gi en økt verdi for bedriften.

SPISEBORD: En løsning mange kanskje har drømt om når matpakken skal fortæres i varebilen.

Nye Custom

Nye Custom får to ulike elmotorer på 100 kW/135 hk eller 160 kW/217 hk hvor begge har 415 Nm dreiemoment. Bilen som er bakhjulsdrevet har motoren montert direkte mot gulvet i bakkant av bilen, dette gjør at man slipper en egen underramme til motoren. Batteripakken sitter montert lavt under gulvet i varerommet og kan også gi kraft til ulike verktøy gjennom dagen.

LADING: Ladeluken er plassert foran i hjørnet på bilen. Hurtiglading inntil 125 kW gir ca. 10% på fem minutter.

Rekkevidden til Custom er 380 km og med en 11 kW AC-lader kan bilen lades fra 10-100 prosent på 7,8 timer. Med hjelp av 125 kW hurtiglading skal kunne få 38 km (10 prosent rekkevidde) på fem minutter. Batteriene har 400 Volt og 74 kWt med utnyttbar energi. Bilen bruker de samme 82Ah-posecellene som også brukes i pickup-en Ford Lightning - og som har 12 prosent mer energidensitet enn batteriene som benyttes i E-Transit.

Ford har gjennom sin egen app gjort avtaler med ulike ladestasjoner slik at kunden kan benytte «Blue Oval ladenettverk» som har over 300.000 ladere tilgjengelig i Europa. Det er med på å redusere antall apper som er nødvendige. Alle E-Transit Custom leveres med 12-måneders gratis abonnement på tjenesten.

Ford har ikke glemt verken diesel eller plugg-in hybrid-versjonene, men ytterligere data rundt disse vil komme nærmere lanseringstidspunktet.

Redusert luftmotstand

LUFTMOTSTAND: Mer enn 800 ulike aerodynamiske simuleringer har resultert i 10% reduksjon i luftmotstanden sammenlignet med den foregående Custom-modellen.

I likhet med resten av E-Transit Custom er det ytre designet nytt. Blant annet er luftmotstanden vesentlig redusert. Bilen er bygget som en elbil fra bunnen av, men med muligheter for konvensjonelle drivlinjer. Her er det tatt høyde for at bilen skal være et arbeidsverktøy, derfor er den i likhet med storebror E-Transit utstyrt med strømuttak på 2,3 kW. Nyttelasten er på inntil 1100 kilo og hengervekten er standard på 1200 kilo, men kan økes til 2000 kilo. For å få til dette har man blant annet endret på motorkjølingen.

Kjøreegenskapene skal være ytterligere forbedret sammenlignet med dagens Custom, og blant annet har den nå fått en uavhengig bakhjuls fjæring.

Førerhuset

STOR: Den store skjermen er tiltet noe mot føreren slik at den skal være mer anvendelig.

Inne i førerhuset kjenner vi oss godt igjen i Ford-layouten, men dashbordet har fått ett heldigitalt instrumentpanel. Videre er det en stor 13-tommers touchskjerm som er vinklet mot føreren. Ellers er den tradisjonelle girplasseringen borte og erstattet av en hendel ved rattet. Håndbrekket er elektronisk og plassert under den store skjermen. Dette har gjort hele dashbordet flatt slik at benplassen i midtsetet er tilnærmet normal, forteller Ford.

For å få mer plass til oppbevaring er passasjerairbaggen flyttet opp i overkant av frontruten slik at man har kunnet utnytte plassen.

En ny spennende løsning er det tiltbare rattet som kan tiltes slik at det blir flatt og danne en base for enten PC-bord, eller spisebord.

For å varme opp eller kjøle ned førerhuset benytter Ford seg av en helt ny damp-injektor varmepumpe teknologi. Systemet er designet for å øke energieffektiviteten, neo som igjen har betydning for rekkevidden. Her har man også en ny personsensor som gjør at luftstrømmen kan fokuseres mot personene i førerhuset.

Raskere leveringer

L: Det er nå mulig å få en L-utforming i varerommet slik at lange gjenstander også kan transporteres i en 5-seters bil.

Det er tros alt varerommet som er hovedgrunnen til at de fleste kundene velger en varebil. Bilen leveres med varerom fra 5,8 til 9 m³, kort og lang akselavstand og nyttelast inntil 1100 kilo. Her har man i sidedøren ett nytt trinn som gjør inn og utsteg enklere. En annen løsning er muligheten for å bestille en L-form av lasterommet, dette gjør det mulig med to passasjerseter og plass for lange gjenstander ved siden av.

En ny digital leverings assistent gjør at man kan automatisere noen av stegene for hver leveranse. Det er mulig å spare inntil 20 sekunder per leveranse, noe som gir rundt en times tidsbesparelse per dag for en typisk hjemleveringsbil som har 200 stopp om dagen.

En ny løsning for digitale nøkler er også på plass her kan brukerne av bilen få ett eget digitalt kort hvor adgang kan gis/fjernes via en app og man slipper eventuelt å fine ut hvem som har nøklene, mistes kortet kan det enkelt sperres.

Powered by Labrador CMS