Optimera vil satse mer på elektriske kranbiler fremover. Her den siste, en Scania P 230, hos Rølland Transport som går i trafikk for Optimera.

Optimera legger til rette for flere el-lastebiler

Ifjor begynte byggevarekjeden Optimera å teste elektriske lastebiler. De positive erfaringene legger til rette for en større el-satsing, forteller logistikkdirektør Gard Erik Dahl.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Optimera er en av landets ledende byggevarekjeder med en omsetning ifjor på 14 milliarder kroner.

Fakta: Optimera

Optimera er en av Norges ledende aktør innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør med 200 utsalgssteder, 2000 ansatte og over 14 milliarder i omsetning.

Virksomheten innbefatter Montér, Montasjeutstyr, Optimera Proff, Optimera Byggsystemer, Optimera Logistikk, Optimera Handel, Hansmark, RenCon og Igland Garasjen.

Optimera er en del av Dahl Optimera Norge som er eid av det internasjonale konsernet Saint-Gobain.

I oktober ifjor var Optimera med Østkran som operatør på veien med to elektriske, Enova-støttede Volvo FE Electric-kranbiler for vareleveranser i Oslo-området. Med positive erfaringer i sekken blir det to nye elektriske lastebiler på veien for Optimera. I samarbeid med Rølland Transport skal to elektriske Scania P 230 snart på veien i henholdsvis Stavanger og Kristiansand.

– Vi hadde infrastrukturen på plass før vi fikk levert bilene. Det er noe vi anbefaler andre også. Når sjåførene starter dagen er kranbilene fulladet. Vi lader 60 prosent på en halv time og klarer 30 mil på en dag selv om rekkevidden per full-lading er 15 mil, sier Gard Erik Dahl, logistikkdirektør i Optimera.

El-kranbilene utgjør viktige brikker i Optimeras grønne skifte innenfor transport. Etter å ha høstet erfaringer et halvt år er konklusjonen å gå videre med satsingen. I tillegg til de to som er i bestilling, har Optimera planer om ytterligere et titalls anskaffelser.

– Vi ønsker å være med på å styre retningen på logistikk i byggevarebransjen inkludert valg av teknologi. Derfor avventer vi ikke, men tar i bruk teknologien når den blir tilgjengelig, forteller Dahl.

Produsentene kommer med stadige nyheter

Scania-modellen var ikke på markedet da første innkjøpsbeslutning om el-kranbiler ble tatt hos . Scania P 230 møter behov på byggeplassen ved å gå et hakk opp i kranstørrelse. En Palfinger på 28 tonnmeter med hydraulisk rekkevidde 21,8 meter med 640 kg last og utstyrt med vinsj ble valgt for oppgaven. Bilene blir utstyrt med Scanias største batteripakke med ni batterier som gir 300 kWh, rekkevidde på opp mot 25 mil og fullading på 100 minutter med 130 kW DC (likestrøm). De lader også ved nedbremsing, får urban hytte og yter 230 kW (ca. 310 hestekrefter).

– Bilene vil kjøre bynært med lasting tre-fire ganger daglig. Hver gang bør vi kunne oppnå 80 prosent lading ved vårt logistikkanlegg. Vi høster nå verdifulle erfaringer for videre flåteutbygging, påpeker Dahl.

Logistikkdirektøren forteller at Optimera har brukt mye tid på å snakke med kunder og sjåfører, og sjåførene gir uttrykk for at el-kranbilene er midt i blinken.

Kundene er på sin side fornøyde med å slippe motordur under kraning ettersom det gir mindre sjenanse, særlig tidlig om morgenen. Under kraning kan sjåføren høre beskjeder uten å måtte slå av motoren på dieselbiler.

Powered by Labrador CMS