Fra venstre: Hans-Øyvind Ryen, konserndirektør for Nettverk Norge Posten og Lars B. Sand salgsdirektør for MAN Truck & Bus Norge.
Fra venstre: Hans-Øyvind Ryen, konserndirektør for Nettverk Norge Posten og Lars B. Sand salgsdirektør for MAN Truck & Bus Norge.

26 tonns elektrisk MAN til Posten

Posten tok mandag sin største elektriske lastebil i bruk.

Publisert Sist oppdatert

Den nye elektriske lastebilen fra MAN er tre ganger større enn den største elektriske bilen Posten har i dag. Bilen er en MAN eTGE og skal kjøre gods og pakker til Post i butikk og bedriftsmottak i Oslo sentrum og erstatte et tilsvarende dieseldrevet kjøretøy, opplyser Posten i en pressemelding.

- Vi ønsker at flest mulig av våre kjøretøy skal bli fossilfrie og vi er kommet langt i å nå det målet på biler hvor det har vært mulig. Posten og Bring har nå en kjøretøypark som har en fornybarandel på 26 prosent. At vi nå får en 26 tonns lastebil som går på elektrisitet, er et stort skritt på veien mot målet, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten.

Den nye elektriske lastebilen fra MAN er den første i Norge og en av de første som leveres av denne størrelsen fra MAN i hele Europa.

200 km

MAN eTGM er en helelektrisk distribusjonsbil med en totalvekt på 26 tonn og opptil 11 tonn nyttelast. Den er åtte meter lang pluss førerhuset. Avhengig av bruksområde og klimatiske og topografiske forhold, har lastebilen en rekkevidde på opptil 200 kilometer.

- Miljøvennlige løsninger har høy prioritert hos Posten og vi er svært stolte av å være en del av denne satsningen. Som produsenter må vi ta vårt ansvar for at vi skal lykkes med avkarbonisering av transport. Utleveringen av vår første helelektriske lastebil til Posten er en merkedag for MAN i Norge, sier salgsdirektør i MAN Truck & Bus Norge, Lars B Sand.

360 hk

MAN eTGM drives av en 264 kW (360 hk) elektrisk motor, som gir et maksimalt dreiemoment på 3100 Nm. Hjelpeenheter som servostyring, luftkompressorer og klimaanlegg er elektriske, med energiledelsessystemet som styrer dem etter behov for å sikre energibesparelser.

Kraften til lastebilen leveres av litiumionbatterier fra Volkswagen Group. Disse er plassert under førerhuset over forakselen, hvor dieselmotoren er plassert i konvensjonelle biler. Andre batterier finnes på bilens ramme. Batteriene kan lades med vekselstrøm med en ladekapasitet på 22 eller 44 kW, eller med 150 kW likestrøm (hurtiglading).MAN eTGM kjører 100 prosent på strøm fra store batteripakker som er plassert på undersiden av lastebilen.