Med nytt digitalt verktøy håper Nærøysund Gruppen å effektivisere sin virksomhet. Her fra et av gruppens anlegg, med nettopp Nærøysundbrua i bakgrunnen.

Nærøysund Gruppen digitaliserer med estiske Waybiller

– Vår administrative prosess har blitt betydelig forenklet etter at Waybiller implementerte løsningen hos oss.

Publisert

Estiske Waybiller har blitt ledende i hjemlandet med sin løsning innen e-fraktbrev i hjemlandet. Nå har teknologiselskapet signert sin første kunde på det norske markedet: Nærøysund Gruppen.

Nærøysund Gruppen er en sammenslutning av flere selskaper som opererer innenfor bygg- og anleggsbransjen. Satsingsområdet til selskapet omfatter levering av stein, grus og betong, og årlig frakter de flere tusen tonn til kunder landet over. Nå skal estiske Waybiller levere digitale fraktbrev til selskapet.

– Vår administrative prosess har blitt betydelig forenklet etter at Waybiller implementerte løsningen hos oss. Nå får vi samlet alle lasskvitteringer på ett sted, der sluttresultatet er en sømløs og effektiv faktureringsprosess, sier Christopher Iversen, prosjektansvarlig i Nærøysund Gruppen.

Industriselskapet forvalter fire ulike steinbrudd i Trøndelag: Stakkskaret Steinbrudd, Storbjørkåsen Grustak, Hagan Steinbrudd og Bjønnamoen Masseuttak.

Külli Kerem, partner i Waybiller.

– Tidligere var vi avhengige av manuelle turer til hvert enkelt steinbrudd for å samle inn kvitteringer, men nå får vi enkelt tilgang til oppdaterte lasskvitteringer i sanntid. Dette gjør vår administrative drift mer strømlinjeformet og effektiv, og ikke minst lastebilsjåførenes hverdag enklere, sier Iversen.

Nærøysund Gruppen har allerede gjennomført opplæring og fått integrert Waybillers system i to av sine lastere. Integrasjonen gjør det mulig å automatisere vektregistrering direkte fra lasternes vekt til e-fraktbrevet. Etter å ha testet systemet på interne prosjekter, rulles nå systemet ut for industriselskapets kunder.

– Fra første samtale har Nærøysund Gruppen vært opptatte av å digitalisere og automatisere driften. De har vist stor interesse under implementeringen og har vært enkle å samarbeide med, sier Külli Kerem, partner i Waybiller.

Waybiller fortalte om sine planer på det norske markedet i sommer. I Estland har selskapet allerede flere kunder innen gruvedrift og har bidratt til å gjøre prosessene deres fullstendig papirløse. Det ble derfor naturlig å kartlegge det norske markedet for tilsvarende selskaper.

– Vi er veldig stolte over å ha landet Nærøysund Gruppen som vår første kunde i Norge. Vi har store ambisjoner for det norske markedet og skal bli den foretrukne løsningen for e-fraktbrev. Derfor har vi denne høsten blant annet integrert norsk språk i programvaren vår, sier Kerem.

Powered by Labrador CMS