Vil bruke 33 milliarder på ny E16

- K5-alternativet med ny E16 legges til grunn for å løse vei-utfordringene mellom Østlandet og Vestlandet.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det understreket samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen da han presenterte nye vei- og jernbaneløsninger på en pressekonferanse i Arna i dag. 

Dermed går Regjeringen for det mest populære av de fem alternativene som ble sendt ut på høring. 

– Dette er en viktig avgjørelse, men vi er langt fra i mål. Det er nå det tøffe arbeidet begynner. Vi skal få prosjektet inn i NTP, og sørge for konkrete byggeplaner, sa samferdselsministeren.

– Det er på høy tid at E16 blir trygg på denne strekningen. Akkurat nå er den utrygg, og den har tatt for mange liv, sa næringsminister Monica Mæland på presentasjonen.

Hun understreket også at dette er en god og viktig beslutning på et prosjekt som må starte så raskt som mulig.

Konkurransedyktig

Jernbanestrekningen Stanghelle-Arna og vei mellom Vestlandet og Østlandet, er begge svært tidsbesparende, understreket Solvik-Olsen. Jernbanen blir også konkurransedyktig til fly.

Det har lenge vært spenning rundt Samferdselsdepartmentets avgjørelse om ny E16 og jernbane Bergen – Voss. Det samme når det gjelder avgjørelsen om hvilke to øst-vest-forbindelser det skal satses på.

Det såkalte K5-alternativet for ny E16 og jernbane Arna - Voss er kostnadsberegnet til 33,4 milliarder kroner. Både Statens vegvesen, Jernbaneverket og samtlige hordalandspolitikere ønsker denne løsningen.

Solvik-Olsen satte i gang øst-vest-utredningen, som skulle velge to hovedveier å satse på mellom Vestlandet og Østlandet.

Statens vegvesen konkluderte i januar med at regjeringen bør gå for Hemsedal og Haukeli som hovedstamveier. Men det var en konklusjon mange interessegrupper nektet å godta. I Hordaland og Hallingdal kjempet mange for riksvei 7, en mye kortere løsning i luftlinje mellom Bergen og Oslo.

Riksvei 7 som stamvei vil være avhengig av en dyr tunnel under Hardangervidda, men å få Bergen knyttet til E134 over Haukeli vil også koste svært mye.

 

Powered by Labrador CMS