MISSION: Temaet på Krone standen var «Missiion beyond Zero» som bygger på en e-aksel som sitter er montert som midtaksel for å regenere energien.

Elektrifiserte hengere kan kutte 40 prosent av forbruket

KRONE: Hengerne blir viktige i elektrifiseringsprosessen. De blir stadig mer teknisk avanserte med energieffektivisering og oppkoblede løsninger.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tilhengeren har i alle år vært «noe som henger etter» og ikke en aktiv del av CO₂-regnskapet. Nå kommer vi inn i en ny æra hvor hengeren kan ha en positiv CO₂-effekt. Dette vil kreve en lovendring, for at hengeren kan ha aktiv hjuldrift, men signalene fra industrien til lovgiverne er forholdsvis enstemmig i at dette vil være ett viktig ledd i dekarboriseringen av transportindustrien.


DRIVER: Når hengeren drar i king pinnen vil hengerens midtre aksel også være med på å trekke, når king pinnen pusher i svingskiven vil regenereringen starte.

«Mission Beyond Zero»

Blikkfanget på Krone standen var en gjennomsiktig henger med en e-aksel som både regenererer energi og er med på å «lette hengeren» for trekkvognen ved at det er elektrisk drift på den midtre akselen. Konseptet består av en e-aksel med 360 kW kontinuerlig og 580 kW topp kraft. Ved hjelp av en King Pin som var montert på et stativ viste de frem hvordan e-akselen regenerete når presset tilsa retardasjon og motsatt når trekkvognen trakk i pinnen hjelper akselen til å drive hengeren. Ifølge Krone kan dieselforbruket og dermed utslippene reduseres med 20-40 prosent. Krones e-trailer kan gi energi nok for distanser på over 500 km og kan benyttes sammen med enhver type trekkvogner for en direkte reduksjon i CO₂-utslippet i flåten. I Norge er det Vognservice som er forhandler av tilhengere fra Krone.

Celsineo

TREDELT: Kjøleaggregatet er tredelt og hver av delene kan operere uavhengig av hverandre. Dette sørger for stor sikkerhet, noe som blant annet er viktig under transport av medisiner. Selvsagt drives de full-elektrisk med regenerert energi fra akselen.

Kjøleaggregatet eCelsineo som er utviklet i samarbeid med Liebherr ble også vist frem på en kjølehenger med en e-aksel. Dette aggregatet har tre kjølemoduler som kan jobbe uavhengig av hverandre. Det betyr at om ett stopper å fungere, kan det kobles fra og leveres inn på service mens de to andre tar seg av kjøleoppgaven. Dette aggregatet er blant annet blitt sertifisert for transport av sensitive medisiner. Aggregatet drives av strøm fra batteriene og e-akselen. Eventuell overskuddsenergi kan benyttes slik at e-akselen kan assistere under kjøring og redusere trekkvognens energiforbruk.

Batteripakkene er på henholdsvis 300 og 600 kW, avhengig av kundeønske. 800V-systemet kan både gi kraft til en fullelektrisk kjølemaskin og drift på akselen. Selve kjøleaggregatet benytter cirka 15 kW i frysemodus, det betyr at batteriene kan drifte aggregatet i frysemodus i opptil 36 timer. Med regenerering av energien vil dette kunne utvides.

Krone Cool Liner

Akselen ble også vist frem i en Krone Cool Liner kjøletrailer med et Carrier Vector eCool aggregat. I tillegg til at akselen har drift regenerer den også bremseenergi for å lade batteriet. Energilagringsenheten til Carrier er nå i tredje generasjon og vekten er på kun 320 kilo. En 400 V-stikkontakt kan også sørge for ekstern lading av batteriene.

Automatisk Box Liner

LÅS: Den automatiske låsemekanismen som benyttes på prototypen til Krone Box Liner eLTU 50 Traction Automatic.

Automasjon er stikkordet når Krone viser fram prototypen på Box Liner eLTU 50 Traction Automatic. Denne kan automatisk tilpasse hengeren til ulike containertyper ved et tastetrykk. Dette er en videreutvikling av Box Liner eLTU 50 Traction som ble lansert i 2020 for transport av ulike containere. Enten det er en 20’ eller to 20-ere eller en 40’ eller 45’ Container. Hengeren har flere sensorer og luftsylindere i tillegg til de automatiske låsemekanismene som erstatter de klassiske manuelle låsene. Dersom låsene ikke skal benyttes til den aktuelle containeren og er i veien senkes de bare automatisk ned.

Powered by Labrador CMS