SPARER: Lavere hastighet og mindre tomgangskjøring har gitt Trond Johnsen og døtrene Anette (stående) og Trude mer igjen på bunnlinjen.
SPARER: Lavere hastighet og mindre tomgangskjøring har gitt Trond Johnsen og døtrene Anette (stående) og Trude mer igjen på bunnlinjen.

Sparer 60.000 liter med ny kjørestil

HAMAR (MTlogistikk.no): Trond Johnsens Transport AS ble invitert til å bli med på et Enova-prosjekt for å forbedre kjørestil og forbruk. Deltagelsen har gitt en bedre hverdag for sjåførene, og mer igjen på bunnlinja.

Publisert

Invitasjonen til å delta i prosjektet kom fra Volmax på Hamar hvor de har kjøpt samtlige biler igjennom alle år. Selskapet mente Trond Johnsen og hans ansatte var en god kandidat for å være med i Enova-prosjektet.

Trond Johnsen kjøpte sin første lastebil i 1992. Virksomheten har vokst etappevis og nå er det 21 ansatte og 14 biler i sving. Lønnsomheten i bedriften har vært som for de fleste transportbedrifter som klarer å drive med overskudd – rundt et par prosent igjen etter at alle utgifter er betalt.

Men dette var før de begynte å fokusere på kjørestil.

Helomvending

TALLENE: Hver måned kommer rapportene om forbruk og kjørestil fra Volmax. Anette (t.v.) og Trude Johnsen er nysgjerrige på hvem som kjører best.
TALLENE: Hver måned kommer rapportene om forbruk og kjørestil fra Volmax. Anette (t.v.) og Trude Johnsen er nysgjerrige på hvem som kjører best.

Det som skulle bli en helomvending i både tankesett og kjørestil, startet med et kombinert informasjons- og sjåførmøte hos Volmax i 2016. Der ble planen og tiltakene som skulle gjøre hverdagen bedre for sjåførene og spare bedriften for mye penger, presentert.

- Det var nok ingen som syntes noe om det, og det var mye negativitet, sier Anette Johnsen som er eldste datter og den som har orden på papirene i firmaet.

De bruker nå Volvos eget system, Dynafleet, til å overvåke både bilene og utnyttelsen av dem. Systemet hadde de fra før, men uten å bruke det aktivt.

Mest kjøl og frys

Blant de 14 bilene til Trond Johnsen er det tolv som går på matdistribusjon. Det er to mindre varebiler i tillegg til en mindre distribusjonsbil. Resten av bilparken er vogntog; enten semier eller langbiler med kjerrer. I tillegg har de to kranbiler som kjører byggevarer.

AMILIEBEDRIFT: Døtrene Anette (t.v.) og Trude har alltid jobbet sammen med pappa Trond Johnsen. Sammen har de fokusert på både kjørestil og tomgangskjøring. Det har bedret resultatene betydelig.
AMILIEBEDRIFT: Døtrene Anette (t.v.) og Trude har alltid jobbet sammen med pappa Trond Johnsen. Sammen har de fokusert på både kjørestil og tomgangskjøring. Det har bedret resultatene betydelig.

Totalt kjører bilparken til Trond Johnsens Transport AS en drøy million kilometer i året.

Den bilen som går lengst, kjører 150.000 kilometer alene. Denne bilen går i fast rute fra Rudshøgda over til Valdres og videre til Geilo hver dag.

Holdningsendring

- Det ble en endring med en gang etter det første møtet hos Volmax. Alle lastet inn appen på telefonen slik at de kunne følge med på eget forbruk og kjørepoeng. Det ble en intern kamp om å kjøre best og billigst, sier lillesøster Trude Johnsen som også kjører i familiebedriften.

Fargekoder gir deg tilbakemeldinger på hvor økonomisk du kjører i Dynafleet. Ved oppstarten lå samtlige på gult eller rødt nivå med en kjørescore på 50- og 60-tallet.

- Det ble en «kamp» om å kjøre billigst blant sjåførene. Jeg satt på med en kollega nede i Hamar. Så fikk han rødt lys foran seg og stanset motoren. Jeg spurte hva han drev med, og svarer var at «tomgangen ødela snittet, sier Anette og flirer.

Hun er den som har det daglige ansvaret for å følge med på resultatene. Før prosjektet med økt fokus tok til, var gjennomsnittsforbruket 3,8 l/mil. Reduksjonen i forbruk kom ganske umiddelbart, og nå ligger det på 3,2 l/mil på hele kjøretøyparken, på årsbasis. Det gir ca. 60.000 liter spart per år for bilparken samlet.

Dramatisk nedgang

Nettopp tomgangskjøringen er en av de tingene sjåførene i Trond Johnsens Transport har forbedret desidert mest. Tidligere har tomgangskjøringen vært oppe i både 50 og 60 prosent. I desember 2020 var den nede i beskjedne fem prosent, mens gjennomsnittet i hele 2020 ble sju prosent tomgangskjøring.

- Noe tomgangskjøring vil det bli. For eksempel må bilen gå når vi kjører mye lift i kulda. Hvis ikke er det flate batterier ganske fort, sier Trude Johnsen.

STØRSTE: Askos lager i Brumunddal er base og utgangspunkt for mye av det Trond Johnsens biler transporterer.
STØRSTE: Askos lager i Brumunddal er base og utgangspunkt for mye av det Trond Johnsens biler transporterer.

Også kranbilene må selvfølgelig stå på tomgang når krana brukes, men når kraftuttaket er på, så slår ikke det ikke inn på tomgangsstatistikken.

Det andre tilfellet hvor tomgangskjøring er uunngåelig, er ved overnatting vinterstid. Hver natt hele uka igjennom står en av bilene til Trond Johnsens Transport natta over i Tynset på den ene ruta. Også der er utfordringen nok strøm hvis bilen stoppes. Derfor er de nye bilene som er bestilt nå utstyrt med et ekstra forbruksbatteri.

Mer avslappet

Selv om tomgangskjøringen har vært med på å få ned forbruket, er også hastigheten en viktig faktor. Før kjørte alle mann ofte så fort det gikk. Nå kjører ikke Trond Johnsen-bilene fortere enn 82 km/t.

- Vi sparer mye diesel, i tillegg til at det er mye mer avslappende å kjøre. Du slipper å ta deg opp og ned i hastighet og får en mye mer avslappet kjørestil, sier Trond Johnsen.

Med sine 55 år, er han eldstemann i firmaet mens den yngste sjåføren er 24 år.

Selv gjorde han et forsøk for en stund siden. Han tok tiden på turen fra Tynset til Elverum. Med gammel kjørestil og hastigheter opp i 90 km/t kom han bare noen hundre meter lenger på samme tid enn da cruisekontrollen sto på 82 km/t hele turen. Forskjellen var veldig mange liter diesel og en betydelig mindre anspent sjåfør.