Vidar Karlsen har som nyansatt Senior Consultant i DNV GL/Grønt Skipsfartsprogram havnet på en plattform han føler seg vel til rette.
Vidar Karlsen har som nyansatt Senior Consultant i DNV GL/Grønt Skipsfartsprogram havnet på en plattform han føler seg vel til rette.

Skal gjøre skipsfarten grønnere

Vidar Karlsen har som nyansatt Senior Consultant i DNV GL/Grønt Skipsfartsprogram fått et stort ansvar med å gjøre norsk skipsfart grønnere.

Publisert

Han har imidlertid havnet på en plattform han føler seg vel til rette.

Her får han være med å utvikle norsk eksport av både miljøteknologi og grønne transporttjenester.

I februar sluttet Karlsen som adm. direktør i DFDS Logistics AS, etter 10 år i stillingen.

Nå er det Grønt Skipsfartsprogram og lønnsomme utslippskutt det handler om.

Skal styrke konkurranseevnen

Karlsen har nå en sentral oppgave med å styrke konkurranseevnen til Grønt Skipsfartsprogram, og til å ta en internasjonal lederposisjon.

Norsk kystfart har som mål å bli et utstillingsvindu i verden, og en plattform for norsk eksport av miljøteknologi og grønne transporttjenester.

Grønt Skipsfartsprogram er et offentlig-privat partnerskapsprogram administrert av DNV GL, og finansiert av deltakerne og Klima- og Miljødepartementet.

Etter 10 år som sjef for DFDS Logistics sa Vidar Karlsen takk for seg og gikk i tenkeboksen.

Han begrunnet sin avgang med at selskapet var i en organisasjonsendring fra en land-organisering til en business unit organisering. Dette endret Karlsens rolle vesentlig, og konsekvensen ble at han søkte nye utfordringer.

Møter det grønne skiftet

I dag er han Senior Consultant i DNV GL/Grønt Skipsfartsprogram GSP, et servicekontor for flåtefornyelse og konsulenttjenester for norske rederier og vareeiere. Ambisjonen er å bygge tidlige markeder for grønn sjøtransport. - Jeg har sittet i «reder-stolen» tidligere, og syns det er både spennende og utfordrende å møte det grønne skiftet fra en annen vinkel, forteller Karlsen til Mtlogistikk.

Han understreker at miljøet er høyt på agendaen i de fleste bransjer.

- Både vareeiere og rederier bør sjekke ut på hvilken måte Grønt Skipsfartsprogram kan støtte dem for å nå klimamålene i 2030, avslutter en ambisiøs Vidar Karlsen.