SILHUETT: Slik ser silhuettene av de fremtidige elektriske kjøretøyene som Volvo og Renault skal bygge.

CMA CGM skal være med å lage fremtidsrettede varebiler

Det franske rederi- og transportkonsernet CMA CGM Group kaster seg på miljøbølgen innen den veibaserte varetransporten. Sammen med Volvo og Renault har selskapet stiftet selskapet som skal bygge fremtidens varebil.

Publisert Sist oppdatert
LEDELSEN: Samarbeidsprosjektet mellom Renault Group, Volvo Group og CMA CGM Group om den nye elektriske varebilen Flexis SAS. Fra v. Rodolphe Saadé, Chairman et CEO CMA CGM Group - Krishnan Sundararajan, COO Flexis SAS - Philippe Divry, CEO Flexis SAS - Martin Lundstedt, CEO Volvo Group - Luca de Meo, CEO Renault Group

Innen 2030 regner selskapene med at markedet for elektriske varebiler vil tredobles, noe selskapene ser som en stor mulighet for et helt nytt tilbud i varebilsegmentet. Det er også en kjensgjerning at minst 35 byer i Europa har, eller vil innføre nullutslippssoner. E-handelen vokser kraftig og markedet for e-varebiler forventes å vokse med 40% i året med utgangspunkt i 2022.

Med dette som bakgrunn inngikk Volvo Groupe og Renault Groupe en 50/50 % avtale hvor de planlegger å investere 3 milliarder kroner hver i løpet av de neste tre årene. Det nye selskapet kalt Flexis SAS, ble offisielt stiftet 22. mars. Bare en uke etter stiftelsen ble det kjent at shipping og logistikkselskapet CMA CMG kjøper 10% av selskapet og vil investere inntil 120 millioner euro innen 2026.

Urban logistikk

Med e-handel og nye leveformer er urban logistikk stadig viktigere. Ifølge Philippe Divry, CEO Flexis SAS står urban logistikk for 20% av tonnkilometer som utføres, men samtidig står den for halve distribusjons-kostnaden. Urban distribusjon skjer i et komplekst og vrient miljø som stadig øke effektiviteten for å redusere kostnader, forbedre kvaliteten og nå står bransjen også ovenfor utfordringene med å energi omstille og de karbonisere seg.

Med bakgrunn i dette er målet til Flexis å lage et kjøretøy som løser utfordringene til denne bransjen med en nytenkende kjøretøyplattform, en bred kunnskap om B2B-effektivitet og et dedikert digitalt kundegrensesnitt.

2018: Allerede i 2018 viste Renault frem en pod for urban logistikk under IAA. Denne var skateboard-basert på samme måte som den nye Flexis ASA elektriske varebilen er planlagt å bli. Mon tro om det er teknologi herfra som danner basen i den nye bilen som de har jobbet med i noen år allerede.

Elektrisk plattform

Den nye og fleksible plattformen som skal danne grunnlaget for de nye varebilene er av skateboard-typen, noe som gir helt flatt gulv og lav lastehøyde. Dette vil være en skalerbar plattform som skal dekke hele rangen fra de minste til de største. Den første vil være et kjøretøy som ha lengde som en Kangoo, men varerom tilsvarende Trafic med svært god svingradius. Under pressekonferansen kom det frem at bilen vil få to ulike batteripakker, ha en 800 V strømarkitektur som gir rask lading. Det ble også antydet at bilen, eller noen versjoner vil ha et midtplassert førersete.

Det skal være raskt å gå inn og ut av kjøretøyet og samtidig hente pakker fra en sidedør, da hurtighet vil være essensielt for økonomien. Ifølge Renault-sjef Luca de Meo skal det ta maksimalt 30 sekunder å gå ut av bilen og hente ønsket pakke.

Det vil være ulike typer varerom/påbygg, og med en arkitektur som er basert på lego-prinsippet skal gjøre det enkelt å levere kundetilpasset skreddersøm til en fornuftig pris. Det skal også være et høyt sikkerhetsnivå på bilen. Når det gjelder kostnader hevder Renault-sjefen at bilen praktisk talt vil betale seg selv da brukskostnadene vil være rundt 30% lavere enn med en dieselbil. Ifølge de Meo har de nå også erfaringer med at batterilevetiden overgår levetiden til dieselbilene. Det er også lagt opp til at det skal være mulig å bytte batteripakkene til en overkommelig pris, sa han.

Bilen skal ha en programvaredrevet oppbygning med basis i software og elektronikk som benytter et Google (Android) programmeringsspråk. Det betyr at den får over the air oppgradering og at det skal være tilgjengelig for brukere å legge til egen software, for å tilpasse bilen til bedriftens behov. Det er ifølge de Meo 6 millioner mennesker på planeten som kan programmere Android, mot 2-3 kanskje 5000 hos en aktør som lager sin egen elektroniske arkitektur, det er en stor fordel for prosjektet hevder han.

Fra shipping til bilprodusent

- Hvorfor har dere valgt å gå inn i en ny bransje som produsent av varebiler?

- Som en shipping og logistikkleverandør er vi veldig opptatte av hva som skjer med utslippsreduksjon, spesielt i vår bransje. Vi har tatt noen dristige forpliktelser og skal være karbonnøytrale i 2050 samtidig som vi skal redusere utslippene i perioden. Under Covid-perioden tjente vi veldig mye penger, vi har derfor bygd opp et fond på 1500 millioner € som skal benyttes til de karbonisering av shipping og logistikkvirksomheten vår, sier Rodolphe Saadé, Styreleder og administrerende direktør i CMA CGM Group.

- Hvordan vil deres ekspertise innen logistikk være med å påvirke utviklingen av denne nye elektriske varebilen slik at den møter kundenes behov?

- Vi skal til å begynne med benytte rundt 1500 nyttekjøretøy til distribusjon i byer, uten å slippeB ut CO2. Vi har kunder over hele verden og flertallet er profesjonelle logistikkoperatører som trenger gode systemer for distribusjon. Dette er kunnskap som vi kan legge til i prosjektet, sier Saadé

Som Renault

De nye bilene skal selges gjennom Renaults nettverk, både person- og varebil divisjonen og gjennom Renault Trucks som er en del av Volvo Group. Det betyr at bilen i utgangspunktet får over 5000 forhandlere i Europa pluss forhandlerne til Renault Trucks. I tillegg skal den kunne tilbys andre aktører eksempelvis Nissan som er en del av Renault-alliansen.

Selv om selskapet er nytt, har man jobbet med utviklingen av produktet i over 2,5 år, noe som gjør at de første versjonene av kjøretøyet etter planen skal ha leveringsstart i 2026. I utgangspunktet skal ikke de nye Flexis SAS kjøretøyene erstatte dagens Renault modeller, men være et rent elektrisk supplement som ifølge grupperingen skal by på et helt nytt varebilkonsept. Renaultsjef de Meo sier at de ikke vet hvor lenge dagens modeller med forbrenningsmotor skal være med, men han utelukker ikke at disse får en levetid godt utover 2030.

Tør vi gjette at den nye plattformen med en prototype blir Renaults trekkplaster under høstens IAA i Hannover i september.

Powered by Labrador CMS