Slik kan den nye fergeterminalen bli, om den blir på vippetangen.

Nærmere avgjørelse om fergeterminal i Oslo

Byrådet i Oslo har bestemt seg for hvor de ønsker at terminalen skal plasseres.

Publisert Sist oppdatert

Det har vært stor uenighet om hvor den nye fergeterminalen skal plasseres. I dag går fergene fra Oslo til henholdsvis Kiel og København fra to ulike lokasjoner. DFDS’ København-ferger går fra Vippetangen, mens Color Lines Kiel-ferger går fra Hjortneskaia.

Plan- og bygningsetaten og Oslo Hav KF er uenige om hvor terminal bør stå. Plan- og bygningsetaten har gått inn for en samlet terminal på Kongshavn, mens Oslo Havn KF anbefaler en samlet terminal på Vippetangen.

Storfornøyd, Marianne Marthinsen, havnestyreleder i Oslo Havn KF

 Nå har byrådet bestemt seg.

Byrådet sender i dag sitt vedtak om UFU (Utenriksfergeutredningen) til Byutviklingsutvalget. Byrådet går inn for Vippetangen som samlet fergeterminal.

Vedtaket er i tråd med Oslo Havns anbefaling om å bygge ny samlet fergeterminal for DFDS og Color Line på Vippetangen. 

- Jeg er glad for at Byrådet går inn for en samlet fergeterminal på Vippetangen. Dette er i tråd med havnestyrets vedtak. Løsningen kan bidra til økt byliv. En ny, moderne fergeterminal kan integreres i byen med park, kafeer og grøntområder. Turister som kommer med fergene får gangavstand til havnepromenaden, Oslo S og mange attraksjoner. Ikke minst er en samlet fergeterminal på Vippetangen mer miljøvennlig enn alternativet Kongshavn. Utredningen viser at Vippetangen scorer best både når det gjelder klima, miljø og naturmangfold. I høringsrunden fikk havnestyret støtte fra flere viktige aktører på at Kongshavn-alternativet ville redusere muligheten for klima- og miljøvennlig sjøtransport. På Filipstad blir det større arealer til attraktiv byutvikling når Color Line flytter. Jeg har tro på at Vippetangen blir en god terminal for fergene til DFDS og Color Line, sier Marianne Marthinsen, havnestyreleder i Oslo Havn KF.

 

Byrådet innstiller til bystyret å fatte følgende vedtak:

1. Utenriksfergene skal samles i en felles terminal for internasjonal fergetrafikk i Oslo på Vippetangen. 

2. Arbeid med reguleringsprosess for samlet utenriksfergeterminal på Vippetangen startes. 

3. Hjortnes avvikles som havneareal og Kongshavn utvikles videre som havneområde til rent godshåndteringsformål. 

4. Utenriksfergeterminalutredningen tas for øvrig til orientering.

 

 

Powered by Labrador CMS