Pakker i en rasende fart, sikrer vekst for Posten.

Rekordoverskudd for Posten

Høyt aktivitetsnivå og rekordmange pakker sender Postens resultat til himmels.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Aldri tidligere har Posten levert så mye pakker som i 2021. Høyt aktivitetsnivå kombinert med effektiv drift sørger for et justert driftsresultat på 1525 millioner kroner i 2021, som er 102 mill. kroner bedre enn rekordåret 2020.

Konsernet omsetning i 2021 var 24.716 millioner kroner, en økning på 720 millioner sammenlignet med 2020. Justert driftsmargin for 2021 ble på 6,2 prosent mot 5,9 året før.

- Vi forventer fortsatt vekst i 2022, sier konsernsjef i Posten, Tone Wille.

- Fjoråret var preget av et høyt aktivitetsnivå spesielt innen pakker fra netthandel og øvrige logistikk-tjenester. Pandemien og nye handlevaner på nett har vært en kraftig motor bak pakkeveksten. Vi leverte 66 millioner pakker fra netthandel og vi har fått belyst hvor viktig vareleveranser er for et velfungerende samfunn, vi forventer fortsatt vekst i 2022, men på mer normaliserte nivåer sier Tone Wille, konsernsjef i Posten.

Pakkeveksten fra netthandel var i 2021 på 21 prosent og for de siste to årene var veksten i netthandelspakker på hele 79 prosent. Størst var veksten utenfor Norge.

Den internasjonale logistikkvirksomheten har hatt et godt år og bidro med vekst og styrket lønnsomhet. Mot slutten av 2021 ble salget av Frigoscandia Sverige (tidligere Bring Frigo Sverige) gjennomført.

Fortsatt færre brev

I Postsegmentet fortsetter brevvolumene å falle. Adressert post falt 11,3 prosent og uadressert post falt 0,5 prosent i 2021, sammenlignet med 2020.

I 4. kvartal var det offisiell åpning av Posten og Brings nye logistikksenter i Førde, og ny terminal i Tromsø ble satt i drift. I Bergen er en ny terminal under planlegging. De neste fire årene vil Posten investere 3-4 milliarder kroner i terminaler og økt kapasitet i Norge for å møte videre vekst innen pakker og gods.

I 4. kvartal ble arbeidet med å utplassere døgnåpne pakkebokser på 1000 lokasjoner i Norge fullført. Pakkebokser er populære hos kundene. I 2022 er ambisjonen å mer enn doble antall steder med pakkebokser.

Utslippsmål

Konsernet har i 2021 lansert en ny klima- og miljøstrategi med mål om å redusere klimagass-utslipp i tråd med Parisavtalen.

- Vi skal iverksette en rekke tiltak som gir vesentlige CO2-kutt på veien mot å oppnå netto null utslipp fra hele virksomheten innen 2050, blant annet utslippsfri distribusjon innen 2030. Som første nordiske logistikkaktør utstedte Posten i 4. kvartal grønne obligasjoner for 1 mrd kroner. Pengene skal brukes til å investere i grønne prosjekter som gir langsiktige verdier for samfunnet og menneskene rundt oss, sier konsernsjef Wille.

Sykefraværet endte på 6,0 prosent for 2021, samme som året før. Antall personskader økte i 2021 og skadefrekvensen, H2, endte på 9,3 for året.

Powered by Labrador CMS