FØRSTE: Børstad Transport har fått levert en Volvo FMX Electric som skal gå i kjøring for Felleskjøpet i Trøndelag. Dette er første bilen som Felleskjøpet har i drift på strøm. På første tur måtte den fortsatt ha prøveskilter, siden den ikke hadde kommet seg gjennom Biltilsynets strenge prosesser.

Blir først i Trøndelag

STEINKJER: Børstad Transport og Felleskjøpet blir Trøndelags første til å ta en bruk en batterielektrisk Volvo FMX trekkvogn. Det første lasset med kraftfor ble levert på Mære landbruksskole.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Felleskjøpet skal halvere sine utslipp fra egentransport innen 2030, og innen 2040 skal all transporten bli klimanøytral. Den nye Volvo-en som tas i bruk nå blir den første batterielektriske lastebilen som kjører for Felleskjøpet. Planen er at det skal bli mange flere i tiden som kommer.

- 70 prosent av Felleskjøpets utslipp kommer fra transporten. Dette er starten på fremtidens transport for oss, sier Ada Schjelderup, konserndirektør for drift og utvikling i Felleskjøpet.

Hun var til stede da bilen høytidelig ble avduket av Steinkjers varaordfører Øystein Bjørnes.

Ringte med en gang

Børstads bilansvarlige Trond Stuevold var i 2021 på et møte med Felleskjøpet hvor temaet var å kutte utslipp på transporten. I første pause gikk han ut gangen og ringte selger Morten Johnsen i Wist Last & Buss.

- Vi må ha en sånn elbil.

RINGTE: Trond Stuevold var på møte hos Felleskjøpet og gikk rett ut og ringte Volvo-selgeren da temaet utslippsfri transport kom opp.

Den nye Volvo FMX Electric-en som nå skal tas i bruk, er en av de første av sitt slag i Norge. Bilen skal gå i faste ruter mellom Trondheim og Steinkjer med Verdal som base.

Børstad Transport har gjort avtale med Trondheim kommune om tilgang til lading på kommunens anlegg. I tillegg er de i ferd med å etablere sin egen ladeinfrastruktur. Planen er at bilen skal lade over natta når den står i Verdal.

Lære

- Vi skal begynne sakte og forsiktig å lære oss bruken av denne bilen. Det viktigste er at vi har en sjåfør på bilen som er interessert og har lyst til å få det til, sier Trond Stuevold.

Da bilen ble bestilt hadde Volvo en begrensing på 44 tonns totalvekt på sine batterielektriske lastebiler. Etter det har Volvo oppklassifisert de samme bilene til 52 tonn.

SPENTE: For daglig leder Sverre Myrvold Bjerve i Børstad Transport og konserndirektør for drift og utvikling i Felleskjøpet Ada Schjelderup er den første elbilen en milepæl.

Den nye elbilen som skal kjøre for Felleskjøpet skal transportere korn og kraftfôr. I oppstarten skal de bruke en toakslet tippsemi med kompressor for å blåse foret og kornet inn siloer. Med den kombinasjonen på bil og henger blir totalvekten 44 tonn. I tillegg er den batterielektriske trekkvogna nesten tre tonn tyngre enn tilsvarende bil på diesel.

Ifølge daglig leder Sverre Myrvold Bjerve er målet å kjøre mellom 80- og 100.000 utslippsfrie kilometer med den nye bilen i året. Det gir en CO₂-gevinst på nesten 100 tonn årlig.

Standard bil

SJÅFØR: Jan Vidar Garli Bjørklund skal kjøre den nye elbilen. Han er spent og gleder seg.

Volvo FMX Electric leveres med tre elmotorer som til sammen yter 666 hestekrefter i kontinuerlig effekt. Denne bilen er bygd med de maksimale seks batteriene som Volvo i dag leverer. Det gir totalt 540 kWh med strøm som skal holde til 32 mils kjøring.

Bilen kan lades med både AC og DC (hurtiglading) strøm. Ombordladeren for AC tar imot 43 kW og da blir ladetiden drøyt ni timer fra tom til full. DC-laderen kan ta imot 250 kW og da tar ladingen 2,5 timer. Å lade en time i forbindelse med pausen midt på dagen gir rundt 10 mil ekstra rekkevidde.

En start

Børstad Transport har i dag 79 egne lastebiler, og 24 av disse går i fast kjøring for Felleskjøpet. Den nye Volvo FMX Electric trekkvogna er den første elektriske bilen i bilparken.

LEVERING: Det første lasset med kraftfor ble levert på Mære landruksskole.

– Det er helt klart at vi vil få flere elbiler fremover. Det mest nærliggende er å ta det i bruk på distribusjonskjøring, sier Trond Stuevold.

Powered by Labrador CMS