SVERIGE: Lastebiler i kø over Svinesundsbroen på vei inn i Sverige.

Ny veiavgift for lastebiler over 12 tonn i Sverige

MARS: Med virkning fra 25. mars vil veiavgiften for lastebiler legges om i Sverige. Den nye avgiften vil være Co₂-basert.

Publisert Sist oppdatert

Etter at de lovmessige prosessene for å endre den svenske veiavgiften er klar, blir den endret med virkning fra 25. mars til en CO₂-basert modell.

Mye har skjedd siden samarbeidet innen Eurovignette-systemet startet i 1998. En veiavgift betalt i ett land var da gyldig i seks land: Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland, Belgia og Luxembourg.

Belgia og Tyskland forlot Eurovignette-klubben for flere år siden, og Danmark gjorde det samme ved årsskiftet. I likhet med Tyskland innførte Danmark da en avstandsbasert veiavgift som tar hensyn til både lastebilens Euro-klasse og CO₂-klasse basert på simuleringsverktøyet Vecto. Ifølge en komplisert beregningsmodell er de ulike verdiene til lastebilene avgjørende for om de oppnår de ulike stegene i beregningen som avgjør hvilken av de fem CO₂-klassene lastebilen havner i.

Enkelt sagt gir en bedre CO₂-klasse lavere veiavgift i land som Tyskland og Danmark. Fra 25. mars vil denne CO₂-baserte modellen også bli introdusert i Sverige.

En kilde i regjeringskontoret bekrefter overfor Trailer at alt nå er klart. Ettersom Luxembourg har ratifisert avtalen om endring av Eurovignette-samarbeidsavtalen, vil lovendringene som Riksdagen har vedtatt, tre i kraft 25. mars 2025.

Forskrift for ikrafttredelse er vedtatt og vil bli offentliggjort om kort tid. I tillegg til Euro-klassen finnes det også fem ulike CO₂-klasser.

For en tung Euro 6-kombinasjon er den årlige veiavgiften 1.274 euro (tilsvarer nesten 15.000 SEK) hvis lastebilen tilhører CO₂-klasse 1.

I CO₂-klasse 2 er prisen 1.146 euro, i klasse 3 koster det 987 euro, i klasse 4 er prisen 764 euro, og i klasse 5 er årskostnaden 319 euro. Konverteringene til SEK vil snart bli klare.

I klasse 5 kvalifiserer i prinsippet kun såkalte nullutslippskjøretøy, som elektriske og hydrogenbiler, siden maksgrensen er 1 g/km CO₂-utslipp i denne klassen. Andre klasseinndelinger avhenger av verdien som Vecto-simuleringsverktøyet produserer når chassisprodusentene legger inn et stort antall parametere. I tillegg til drivverket inkluderer dette faktorer som påvirker luft- og rullemotstanden samt informasjon om beregnet gjennomsnittslast for gjeldende chassiskonfigurasjon.

Denne «beregnede verdien» i gram CO₂ per tonn-km finnes i dag på de fleste nyere tunge lastebiler.

Norske biler

Avgiften gjelder for alle lastebiler over 12 tonn som benyttes til godstransport. Veiene som er avgiftsbelagte, er alle motorveier samt:

  • E4 mellom Uppsala og den finske grensen
  • E10 mellom Töre og den norske grensen
  • E12 mellom Holmsund og den norske grensen
  • E14 mellom Sundsvall og den norske grensen
  • E22 mellom Karlskrona og Norrköping
  • E65 mellom Svedala og Ystad

Avgiften kan i tillegg til en årlig avgift betales per dag, uke, måned eller år. Satsene for en Euro 6 bil med maksimum tre aksler vil være 859 Sek for en måned, 305 Sek for en uke og 90 kroner for en dag. 

Last ned PDF for alle satsene.

Det er rimeligere jo høyere klasse bilen havner i og rimeligst for klasse fem som er Elektriske og hydrogenbiler.

Avgiften antas fortsatt å bli krevd inn via Eurovignette-portalen på ages.de.

Powered by Labrador CMS