Den nye adm. direktøren i NCL, Bente Hetland, satte kursen for containerskiprederiet da hun på Haugesundkonferansen 10.-11. februar. (Foto: Maritimt Forum)
Den nye adm. direktøren i NCL, Bente Hetland, satte kursen for containerskiprederiet da hun på Haugesundkonferansen 10.-11. februar. (Foto: Maritimt Forum)

Ny NCL-sjef satte kursen

– Våre operasjoner har 70 prosent lavere CO₂-utslipp pr. tonn kilometer sammenlignet med vogntog.

Logistikk2020:
Grønn, effektiv og lønnsom

Har du husket å melde deg på til årets mest spennende logistikk-konferanse?

Når: 15. april
Hvor: Clarion Hotel The Hub, Oslo
Blant foredragsholderne:
Torbjørn Johannson, Asko
Silvija Seres, teknolog og matematiker
Marit Vårdal, Maersk
Karoline Bjørklund, NHO Logistikk og Transport
Erik Røhne, CargoNet
Lars Erik Marcussen, HeidelbergCement Group.

Program, foredragsholdere og debatt oppdateres fortløpende på www.logistikk2020.no

Den nye adm. direktøren i NCL, Bente Hetland, satte kursen for containerskiprederiet da hun på Haugesundkonferansen 10.–11. februar innledet om temaet «respons på markedets behov».

Det var en fremoverlent Hetland som presenterte NCL-kursen bare få dager etter at hun meddelte Mtlogistikk at hun har overtatt roret etter Arne Jakobsen ble syk og senere døde.

NCL igangsatte for et par år siden arbeidet med en ny, fremtidsrettet digital plattform.

Fremoverlent

– Tenk dere den dagen da Amazon sier at all transport til kunde skal på kjøl. Rederinæringen vil slite veldig med å tilfredsstille krav til sporbarhet av varen og annet, men NCL sitt mål er overfor våre kunder å være nettopp der, sa Bente Hetland som erkjenner at NCL i internasjonal sammenheng er en «mygg» i containermarkedet.

– Dersom de store bestemmer seg for å ta markedet for containerskipning i Norge, og til og fra Norge, kan de legge millioner på bordet. Vi kan bare svare med å være best, hver dag, sa Hetland.

NCL har tatt i bruk større skip som har gitt en reduksjon av CO₂-utslipp på 13 prosent pr. tonn kilometer.

– Og dessuten har vi kunnet senke raten vår, smilte Bente Hetland.

Toneangivende

Maritimt Forums, Haugesundkonferansen, har siden starten i 1993 utviklet seg til å bli den toneangivende maritime konferansen i Norge.

På Scandic Maritim i Haugesund 10.–11. februar ble den arrangert for 27. gang.

Konferansen tar opp aktuelle tema i den maritime politikken herunder rammevilkår for rederier og sjøfolk, havner og kystforvaltning, samferdselspolitikk, rekruttering og utdanning, miljøspørsmål, teknologiutvikling samt sjøsikkerhet og beredskap.

Kystdirektør Einar Vik Arset presiserte på Haugesundkonferansen at Kystverket er rigget for fremtiden, men at utfordringene står i kø.

Rigget for fremtiden 

- Kystverket satser på klima og miljø og er rigget for fremtiden, sa kystdirektør Einar Vik Arset på Haugesundkonferansen.

Han understreket også følgende:

- Det er mulig å oppnå tydelige klimagasskutt, men vi må opp en vektklasse på klimaarbeidet. Mange aktører må på banen for å få fortgang i arbeidet.

Kystverkets ansvar for trygg ferdsel i farleden og tilrettelegging for godsoverføring fra veg til sjø har i alle år stått sentralt på Haugesundkonferansen.

Det er nå gått et år siden Vik Arset hadde sin første arbeidsdag som Kystdirektør, og som øverste leder i Kystverket.

Han har et stort samfunnsansvar med blant annet å utvikle maritim infrastruktur, teknologi og digitalisering, noe som krever konstruktivt samarbeid med eksterne aktører som næringslivet, politiske myndigheter, organisasjoner som Kystrederiene, Rederiforbundet, NHO og havnene.

Til toppen