Disse skal få sving på Oslo Havn

Onsdag signerte Yilport som ny havneoperatør for containerterminalen i Oslo Havn. Direktør Sean Pierce i Yilport lover effektivisering.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra 1. februar vil det tyrkiske selskapet Yilport overta driften av containerterminalen i Oslo Havn. Det er begynnelsen på en 20 år lang avtale, med opsjon på ytterligere 10 år.

Yilport ble valgt i konkurranse med fire andre tilbydere.

- Yilport Holding ble valgt fordi de deler våre ambisjoner om en dobling av containervolumene slik at havna kan betjene Oslos voksende befolkning og få fart på økonomien. Basert på Yilports dokumenterte resultater er vi overbevist om at de kan ta på seg denne oppgaven, sier havnedirektør Anne Sigrid Hamran.

Ifølge Oslo Havn er Yilport Holding valgt som terminaloperatør fordi de har unike systemer og bred erfaring fra havnedrift.

Overtar kranførere

Det nye selskapet vil leie arealer og lease kraner av Oslo Havn KF. Operatøren vil overta arbeidsgiveransvaret for kranførerne, som inntil nå har vært ansatt i Oslo Havn KF.

- Akkurat nå er vi opptatt av å etablere en jernbaneforbindelse for å utvide markedet og gi rom for integrerte serviceløsninger. Vi forplikter oss til å få Oslo Havn til å bli den foretrukne havnen for gods til Norge, sier CEO i Yilport, Sean Pierce.

- Konkurransefortrinnene til havnen har forsvunnet gradvis. Mitt inntrykk er at havnen er blitt sett på som en kostnad og ikke en inntektskilde. Ser du på det som en inntektskilde, blir du innovativ og tar grep. Det er det vi har tenkt å gjøre, sier Pierce til mtlogistikk.no.

Vil bli mer forutsigbar

Blant grepene som Yilport ønsker å ta, er bedring i forutsigbarheten.

- Vi må se på forutsigbarheten og ytelsene til kundene. Det er ekstremt viktig, sier Pierce, som ikke er bekymret for at norske fagforeningsprinsipper skal bremse effektiviteten.

 - Vi vil jobbe med fagforeningene, det er vi vant til. Men vi trenger fleksibilitet, det er klart, sier Pierce.

Med utbyggingen på Sjursøya skal Oslo Havn vokse i kapasitet opp mot 450.000 TEU i året, mot totalt håndtert 200.000 TEU i 2013. Yilport ønsker å jobbe progressivt for å «jakte på last», som Sean Pierce formulerer det.

- Vi ser på mulighetene for jernbane rett på havna. Det vil hjelpe oss i konkurranse og komme kundene til gode. Vi kommer til å jakte på last og skaffe tjenester til rederiene som de kanskje ikke har sett før, sier Pierce.

Familiedrevet

Yilport Holding er del av det internasjonale, familiedrevne industri- og handelsselskapet Yildirim Group, som har base i Istanbul i Tyrkia.

Selskapet, som ble etablert i 1963, driver innen industri- og gruvedrift, handel, shipping, skipsbygging og havnedrift. Selskapet har 8.000 ansatte. Yilport Holding drifter to containerterminaler i Tyrkia og har 50 % eierandel i Malta Freeport Terminal. I 2014 overtok Yilport Holding driften av Gävle Container Terminal, en av de mest effektive drevne containerterminalene i Sverige.

Powered by Labrador CMS