Som arbeidsgiver
kan det være fort gjort å sende en kjapp melding til arbeidstaker i ferien.
Som arbeidstaker har man faktisk krav på helt fri i ferien. I utgangspunktet gjelder arbeidstakers plikter kun i arbeidstid - dersom arbeidstaker utfører arbeid
er i utgangspunktet den aktuelle dagen ikke en feriedag.
-
Det er arbeidsgivers ansvar at medarbeideren din får avviklet ferie. Når
arbeidstaker har ferie skal man ikke jobbe, og det betyr også at de i
utgangspunktet skal ha fri fra jobbrelaterte henvendelser på telefon, e-post og
chat, formidler juridisk rådgiver i Simployer, Ragni Myksvoll Singh, i en pressemelding
fra Simployer.
Det er
ingen direkte lover som sier noe om tilgjengelighet i ferien.
Her er Simployers tips:
1. Informer
Be kollegaene bruke
fraværsagenten på mail og gi informasjon om hvem en kan kontakte i stedet. Be
alle skru av pushvarsler, slik at en ikke blir fristet til å sjekke jobbmailen
jevnlig.
2. Planlegg
Planlegg godt på
forhånd. Lederer bør sette seg ned med teamet sitt før ferien og planlegge for
arbeidsoppgaver og frister slik at alt viktig kan bli gjort før ferien
begynner.
3. Deleger ansvar
Hvis det er
prosjekter eller andre oppgaver som ikke kan vente til etter ferien, er det
viktig å delegere ansvaret til noen andre i teamet eller avdelingen.
4. Avklar
forventninger
Før ferien starter
er det viktig å tydelig kommunisere med teamet sitt om forventningene til
tilgjengelighet i løpet av ferien. Oppfordre dem til å ta fri og slappe av uten
å være bekymret for arbeidsrelaterte meldinger.
5. Vær et godt
forbilde som leder
Ta ferie selv og
unngå å sende arbeidsrelaterte meldinger med mindre det virkelig er nødvendig.
Dette viser at leder verdsetter og respekterer balansen mellom arbeid og fritid
og at det viktig at medarbeidere gjør det samme.
6. Legg bort datamaskinen
Det enkleste tipset;
Legg bort datamaskinen. Ta en god bok og nyt ferien!