NYE HYLLER: Daglig leder Rune Alexander Rødsten (t.h.) og Kennet Thomsen, drift & Logistikkansvarlig i Apilar gleder seg til å fylle de nye reolene med paller.

Utvider med pallereoler

NYTT TILBUD: Apilar har slått seg opp med et automatisk containerlager. Nå tilbyr de også pallelagring med halvautomatisk drift.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I Røyken næringspark har Apilar Lager og logistikksenter hatt suksess med sitt innendørs og automatiserte containerlager. For å gi kundene mulighet til pallelagring og smidigere plukk, har noe av plassen blitt omgjort til pallereoler der en halvautomatisk truck fra Jungheinrich skal sørge for effektivitet.

– Vi setter opp et fleksilager som ivaretar små og mindre plukk, noe vi ikke har kunnet gjøre tidligere, sier daglig leder i Apilar Rune Alexander Rødsten.

Da MT var på besøk holdt teknikere fra Jungheinrich på med å programmere den nye trucken.
MELLOMSTASJON: Ytterst på reolene har Jungheinrich levert overleveringsstasjoner i to høyder der smalgangstrucken skal sette fra seg pallene.
FREMTIDEN: Apilar har ferdig tegnet en fremtidig utvidelse ved anlegget i Røyken.

Raskere tilgang

Konseptet til Apilar har vært lagring av containere med innhold, og dermed har hele containeren måtte bli hentet ut av lageret for å komme til innholdet. Slik lagring har mange fordeler, men ikke når man har hyppige plukk og trenger rask tilgang til mindre kvanta.

Nå er det montert opp 2100 palleplasser inne på lageret.

– Dette gjør oss til en mer vanlig 3PL-aktør. Vi har fortolling er også speditør, og vi kan håndtere tyngre 3PL-prosesser for våre kunder, slik som omlasting eller å ha varer på tollager, sier Rødsten.

Reolene tar 30 prosent av arealet i bygget, og de har dermed «tatt» plassen til potensielt 300 containere. Reoler er også mindre plasseffektive, men foreløpig har imidlertid Apilar ledig kapasitet.

– Reolene tar 30 prosent av arealet. Vi mister 10–15 prosent av totalkapasiteten, men får samtidig mer fleksibilitet, forklarer Rødsten.

Utvidelse planlagt

At det forsvinner litt plass til containere, er ikke Rødsten bekymret for. Her finnes nemlig utbyggingsplaner. Det er søkt om og priset en utvidelse på rundt 1000 m².

– Når vi bestemmer oss for å gjøre den utvidelsen vil reolene gå inn der og frigjøre plass til containere igjen. Vi har videre en tomt på totalt 18 mål, og kan nok bygge ytterligere 4000 m² ved behov, sier Rødsten.

Det vil være mer enn nok i Røyken. På sikt vil det være mer aktuelt for Apilar å åpne anlegg på nye lokasjoner.

– Først regionalt, kanskje på den andre siden av Oslo, så senere Stavanger, Bergen og Trondheim. Men det er en stund fram i tid, sier Rødsten.

Både reoler og truck er fra Jungheinrich. Trucken er en EKX 516 smalgangstruck for innsetting og uthenting av hele paller, eller plukking av enkeltartikler i høyreolen. Den styrer seg selv inn i reolene ved hjelp av GPS-navigasjon og magnetstriper i gulvet.

– Best mulig

Systemet er valgt for å kunne gi best mulig service til kundene.

– Vi skal levere minst mulig feil og best mulig kvalitet. Da landet vi på at GPS-styring er raskere og mer effektiv og gjør færre feil enn alternativene, så fremt bestillingen er riktig, sier Rødsten.

Smalgangstrucken kan både brukes til palleplukk og småplukk. Ved palleplukk vil den sette fra seg pallen på en av 28 overleveringsstasjoner ved enden på reolen. Herfra vil en annen truck ta over videre håndtering av pallen.

Jungheinrichs ingeniører sørger for at kommunikasjonen mellom Apilars wms-system, som er levert av Ongoing flyter som den skal.

– Nå skal vi integrere et effektivt småplukksystem i flyten vår. Det er spennende, sier Rødsten.

Powered by Labrador CMS