Grunnleggerne av Profrakt, Stein Thore Haga (til venstre) og Alf Kristian Amundsen.

Tidoblet omsetningen

I sitt andre fulle driftsår oppnådde Profrakt en omsetning på 45,9 millioner korner.

Publisert

Profrakt er en tjenesteleverandør tilbyr fraktavtaler og automatiserte løsninger. Ved å samle transporten fra flere små og mellomstore nettbutikker, oppnår de gunstigere betingelser hos transportselskapene. Logistikkgruppen AS, som står bak Profrakt, har opplevd en betydelig vekst. Etter å ha generert en omsetning på snaue fire millioner kroner i sitt første fulle driftsår, har de nå tidoblet omsetningen takket være samarbeidet med over 700 nettbutikker.

Vellykket andreår

 Mot slutten av 2020 slo Alf Kristian Amundsen og Stein Thore Haga seg sammen for å etablere teknologi- og logistikkselskapet, Profrakt. I sitt første fulle driftsår i 2021 oppnådde selskapet en omsetning på 4,2 millioner kroner. Etter et godt fjorår har selskapet nå nådd en totalomsetning på 45,9 millioner kroner, som tilsvarer en vekst på 1072 prosent sammenlignet med året før. Denne veksten har også resultert i en betydelig økning i bunnlinjen, med et resultat på 3,3 millioner kroner.

 – Frakt for nettbutikker skal være enkelt. Gjennom vår bransjekunnskap og teknologi gir vi små og mellomstore nettbutikker tilgang til stordriftsfordeler innen logistikk. Fjorårets resultater og responsen i markedet har vært fantastisk, men dette er kun starten for Profrakt. Vi kjører på videre med mål om å doble omsetningen nok en gang, sier Alf Kristian Amundsen, daglig leder i Profrakt, i en pressemelding.

Klare ambisjoner  

Per i dag teller selskapet over 700 nettbutikker i kundeporteføljen, og opplever fortsatt en solid tilvekst av nye kunder. Hovedvekten av kundene er små og mellomstore nettbutikker i Norge, men Profrakt har klare vekstambisjoner i resten av Skandinavia. 

 – Det vi hører fra kundene er at løsningene våre forenkler og effektiviserer den daglige driften. Vi gjør dem mer lønnsomme, samtidig som at frakt blir enkelt for kundene igjen. Vi ser at vår erfaring fra bransjen, i kombinasjon med våre dyktige utviklere, gjør at vi har et solid konkurransefortrinn i markedet. Det er likevel ingen hvilepute, og vi fortsetter å investere i selskapet, fortsetter Amundsen.

 Profrakts videre ambisjoner er store når det kommer til både geografisk ekspansjon og nye produkter i markedet. Nylig ble tjenesten Profrakt Skyprint lansert og har allerede blitt integrert mot de største netthandelsplattformene. Dette er en moderne og skalerbar løsning for alle med et behov for å printe etiketter, og som forventes å ta en ledende posisjon i det norske markedet. 

 – På sikt skal vi være den komplette samarbeidspartneren for norske og internasjonale nettbutikker, en såkalt one stop shop. Vi jobber videre med spennende tjenester som vi gleder oss til å dele med kundene våre. Disse løsningene vil bidra til å gjøre arbeidshverdagen til nettbutikkene enda enklere, mer effektive, og ikke minst mer lønnsomme, avslutter Amundsen.

Powered by Labrador CMS