Etter en vanskelig periode etter pandemien har Helthjem klart å snu de negative trendene.

Helthjem snur trenden

Koronapandemien bidro til kjempesuksess for flere hjemleveringstjenester, årene etter har ikke vært like lett.

Publisert Sist oppdatert

 Vanskelig å gjenskape covid-suksess.

Årsresultatene for 2022 blir nå offentliggjort for Helthjem Netthandel og selskapet lander en omsetning på 595 millioner kroner for året, som er omtrent to millioner kroner ned fra 2021, og et samlet driftsresultat på -27 millioner kroner for 2022.

– 2022 var et tøft år for hele bransjen med stor omstilling etter fantasivekst under COVID i kombinasjon med økte kostnader over hele linja. Det er fantastisk å se at vi har snudd trenden, og at pilene nå endelig er på vei opp igjen for butikken vår, sier daglig leder i Helthjem, Anders Lunde Angen, i en pressemelding.

Et utforende år

Det siste året har høy inflasjon og økte renter satt press på økonomien til norske husholdninger. Denne økonomiske stramheten har også påvirket nettshoppingvanene til forbrukerne, og dette skaper tydelige utfordringer for selskaper som Helthjem.

– Fjoråret var spesielt. Høy inflasjon fører naturligvis til økte priser i markedet, samtidig som en stadig økende rente gir svekket kjøpekraft. Konsekvensen var at markedet totalt sett falt noe. Vi måtte gjøre flere tilpasninger, samtidig som vi gjorde flere store, langsiktige investeringer. Dette ga oss et utfordrende år, kan du si, sier Angen.

Pilene snudd Etter et tøft år for Helthjem kan Angen imidlertid meddele gode nyheter; nå er trenden i ferd med å snu. Tallene fra første kvartal i år viser at distributøren har overgått fjorårets pakkevolum med over 10 prosent og en omsetningsvekst på 25 prosent opp mot samme tid i fjor.

– Vi har virkelig satt fart i 2023. Ikke bare knuser vi egne rekorder, men vi vokser også over netthandelsmarkedet generelt sett og andre aktører i markedet. Vi er svært fornøyde over å fortsette å ta markedsandeler og jeg er stolt over det våre dyktige ansatte har levert gjennom en krevende periode. En viktig grunn til suksessen er at vi har bransjens mest fornøyde kunder, noe Net Promoter Score-målinger (NPS) på over 70 er et bevis på, uttaler Angen.

Det er spesielt levering mellom privatpersoner (C2C) som vokser, med hele 57 prosent opp fra fjoråret, fra årsskiftet. Dette er en tjeneste som i all hovedsak benyttes til å kjøpe og selge brukte varer, viser data fra selskapet.

– I dag er Helthjem markedsledende på “gjenbruksfeltet”, og dette er et produkt vi satser sterkt på, og som vi vet at kundene våre elsker. Alle trender tilsier at sirkulære modeller vil fortsette å vokse, og her skal vi ligge i forkant - som vi har gjort hele veien og nå siste året i samarbeid med FINN Fiks Ferdig, sier Angen.

Investerer for fremtiden

I løpet av sommeren vil Helthjem ta i bruk sin nye terminal, som dekker over 30.000 kvadratmeter, en betydelig økning fra deres nåværende 12.000 kvadratmeter. Denne utvidelsen vil gi dem kapasitet til å håndtere en firedobling av deres nåværende pakkevolum. Med denne nye terminalen vil Helthjem kunne håndtere hele 40 millioner pakker årlig, som passerer gjennom selskapet.

Helthjems nye terminal på over 30.000 kvadratmeter.

– Vi får nå vårt første automatiserte sorteringsanlegg som benytter moderne teknologi, som skal forbedre hastigheten, nøyaktigheten og effektiviteten i prosessen, som vil gagne både oss og kundene våre, hevder daglig leder.

I tillegg har Helthjem igangsatt en rekke fossilfrie initiativ i 2022 og videre inn i 2023:

– Vi arbeider kontinuerlig med å optimere ruter, øke samtransporten og bytte ut kjøretøy til mer miljøvennlig alternativer. Vi har allerede mer enn 700 utslippsfrie hjemleveringsruter og vil i forbindelse med flyttingen til ny terminal også kunne tilby fossilfri ende til ende-levering. 

– Med grønnere transport og smart bruk av teknologi er vi bedre rustet enn noensinne til å håndtere veksten, og ikke minst kunne tilby den beste hjemleveringen på markedet, sier Angen.

Powered by Labrador CMS