LENGRE: Fronten er forlenget 8 cm for å få en mer avrundet og vennligere form.

Futuristisk Actros L -  produksjonsstart i høst

KARLSRUHE: Mercedes-Benz har vist den nye Actros L med en aerodynamisk forbedret hytte og inntil 7% lavere drivstofforbruk.

Publisert

Aerodynamikk

SIDESKJØRT: Nye sideskjørt med myke former.
SIDER: Rundt A-stolpen er det gjort mye for å avrunde og sørge for god luftstrøm uten å lage mye virvler.
TAK: Selv ikke taket har sluppet unna aktsomme designere. Her er det en ny pre vindavviser før den store vindavviseren.
TRAPP: Også trappen har fått en ny utforming med 3. trinn trukket litt innover og hjørnene avrundet.
VINGE: Side-deflektorene er konstruert som en vinge for å redusere turbulens mellom trekkvogn og henger
USA: Et ganske vanlig syn på Amerikanske landeveier, blir de vanlige her også eller er vi for glade i blankpolerte felger?

Først ut er de bredeste hyttene med Actros L i spissen, denne modellen blir svært lik eActros 600-hytta, men det er noen forskjeller for å tilpasse bruken til dieselmotor. Blant annet er det øverste luftinntaket større for dieselversjonen, og led-stripen som går i ytterkant av lyktene fortsetter ikke inn mellom luftinntakene som på 600. Mercedes ser på muligheten for å få dette som ekstrautstyr på et senere tidspunkt på Actros L. 

For å kunne avrunde hjørner og forme bilen mer aerodynamisk, har også Mercedes utnyttet det nye lengdedirektivet som tillater noe lengre hytter, og forlenget hytta med 80 mm i framkant. Det er lagt ned mye jobb i vindtunnelen og alt er modifisert og justert. På taket er det en ny pre-spoiler foran takspoileren. Videre er A-stolpens deflektorer smalere og tynnere, og faktisk nesten ikke synlige forfra i det hele tatt.

Under hytta er det også nye paneler som leder luftstrømmene under bilen. Sidene av bilen er optimalisert med minimalt med utstikk og partier som skaper turbulens i luftstrømmene. Sidedeflektorene er også designet på samme måte som et seil for å lede luftstrømmen bedre.

Til sammen betyr de aerodynamiske forbedringene inntil 3% forbedring i drivstofføkonomien på bilen.

BAKFRA: Her er det ikke så enkelt å finne noen forandringer.

Standard kommer bilen med speilkamera som nå har fått tynnere rammer slik at de dekker et mindre felt. Bilen kan også leveres med tradisjonelle sidespeil. Front og blindsonespeilet på passasjersiden er fremdeles av den tradisjonelle typen, men gjort mer aerodynamiske.

Førerkomfort

LED: Markeringslyset går som en kontur rundt hovedlykten. i fremtiden kommer muligens også en stripe og binder de to lyktene sammen ble vi fortalt.
MATRIX: Det vil være mulig å bestille nye Actros L med Matrix hovedlys som automatisk blender ned møtende personer og biler mens den fremdeles lyser opp rundt objektet.
NYTT: Designet på hovedlysene er helt nytt.
STJERNA: I mørket vil det ikke være tvil om hvilket bilmerke du kjører.

Ifølge Mercedes er eksteriøret også viktig for førerkomforten. Det er derfor store lakkerte flater, samt en stor Mercedes-Benz-logo som også fungerer som et håndtak for å vaske og skrape frontruten. Videre er alle lys nå med LED-teknologi, hovedlysene kan også leveres med Matrix teknologi som gjør at det ikke er nødvendig å blende ned for møtende kjøretøy.

Hytta blir levert i tre utgaver, Stream, Big og Giga Space. Innvendig er det ingen stor revolusjon, men mange små detaljer som gjør hverdagen litt bedre for sjåføren. Setevarmingen er optimalisert, det er nye materialer i setene og en ny tykk madrass i køya. I knappepanelet i køya er det blitt flere kontrollmuligheter enn tidligere. Det er også flere USB C-kontakter tilgjengelig ved køya, nytt leselys og tykkere gardiner. Det er også mulig å velge et ekstra kjøleskap, et 230 V-uttak eller SoloStar Conseptet med en komfortabel hvilestol i stedet for tradisjonelt passasjersete.

Fra april 2025 vil også den nye multimedia cockpiten bli tilgjengelig med en helt ny meny, stemmekontroll og bedre oppkoblingsmuligheter, flere nye app-muligheter, blant annet en oppkoblet trafikkvarsling.

HYTTA: Her er det kun mindre detaljer som er nye, men praktiske for føreren.
KOMMER: Den nye infotainment skjermen med en ny knapperekke i nedkant og flere funksjoner kommer i 2025.
OPSJON: Som opsjon kan man velge to kjøleskap.

 3. generasjon OM471

For ytterligere drivstoffbesparelse kan man velge 12,8-litersmotoren OM471 som ble lansert under siste IAA-show. Denne er optimalisert for å redusere drivstofforbruket, uten at det skal gå på bekostning av egenskapene til motoren. Den leveres med to ulike turboer, avhengig av bruken bilen skal ha. Den ene er spesielt designet for god drivstofføkonomi under langtransport. Denne motoren kan spare inntil 4% drivstoff sammenlignet med forgjengeren. Bilen kan også leveres med OM470- eller OM473-motoren.

Sikkerhet

Bilen tilfredsstiller alle de nye sikkerhetsbestemmelsene som kreves fra juli 2024. I tillegg til disse kravene, har Mercedes utvidet arbeidsområdet til kameraene og radarene med bedre sikt både fremover og til sidene. Selv om kravet kun er aktiv sideassistent på passasjersiden, har Mercedes valgt å innføre dette på begge sider for å øke sikkerheten ytterligere. Denne kan oppdage kjøretøy, syklister og fotgjengere, for deretter å advare føreren før den eventuelt til slutt griper inn og bremser kjøretøyet.

ABA6 (aktiv bremseassistent 6) har overvåkning av flere filer i inntil 250 meter foran bilen. Tredje generasjon kjøreassistent hjelper til med å styre bilen og holde denne i midten av kjørefeltet, og spesielt under lange motorversstrekker er dette en god sikkerhet.

Powered by Labrador CMS