Volkswagen gjorde rent bord i 2010

Volkswagen har lenge solgt flest nyttekjøretøy totalt sett, men ifjor kapret importør Harald A. Møller også de to øverste plassene på registreringsstatistikken.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter at Toyota Hiace de siste åtte årene har ligget på toppen av statistikken for flest solgte varebiler i Norge, er Volkswagen Caddy nå øverst og storebror Volkswagen Transporter på 2. plass.

- Vi er kjempefornøyd med året under ett for nyttekjøretøy. Vi har fått til veldig mye, og hatt stabil vekst over lang tid. Dette fordi vi har en fabrikk i ryggen som lager moderne biler med lavt CO2-utslipp og gode og praktiske transportløsninger. I tillegg har vi stor bredde i porteføljen vår, og har bygget et solid forhandlerapparat som rendyrker å jobbe med nyttekjøretøyer, sier Paul Hegna til Moderne Transport.

Og bedre skal det bli

Informasjonsdirektøren hos Harald A. Møller føler at 1. (Caddy) og 2.plass (Transporter) er en riktig og naturlig posisjon for disse bilene. Men han innrømmer at de totale salgstallene for nyttekjøretøy i Norge gleder mer enn å inneha de to øverste trinnene på pallen. VW-produkter har 25,5 % markedsandel i Norge.

- Ja, antallet biler er viktig. Vi har enorme ambisjoner i år og skal nå 30%. Vi skal beholde posisjonen på de vi har, og Amarok skal inn i pick up-markedet, sier han.

Den norske importøren håper på 700 solgte Amarok-biler i 2011, men om de bommer like mye på dette tallet som på Caddy-spådommen for 2010, kan det bli et riktig hyggelig år. Harald A. Møller budsjetterte med 2000 Caddy og endte opp med å selge 3226.

- Vi klarte overgangen til ny bil bedre enn vi håpet, slik at den ble faset inn samtidig som vi solgte ut den forrige modellen, forklarer Hegna.

Powered by Labrador CMS