Morten Strand, CEO Abax Group.
Morten Strand, CEO Abax Group.

Abax kjøper Automile

Automile er et nordisk SaaS-telematikk- og IoT-selskap med kontorer i Sverige, Norge og USA. Automile tilbyr flåtesporing, kjørelogglogging, flåtestyring og aktivitetssporingstjenester til små og mellomstore bedrifter.

Publisert

Abax og Automile har inngått en avtale der Abax Sweden AB gjør oppkjøp av Automile Holding AB. Sammen vil de danne et ledende nordisk SaaS-selskap som leverandør av telematikk og IoT-tjenester (Internet of things) med over 350.000 abonnement i Europa og USA. Oppkjøpet ventes fullført innen utgangen av oktober 2020.

Automile har 87.000 abonnenter av sin kjernetjeneste, med kunder i Sverige, Norge, resten av Europa og USA. Gjennom oppkjøpet vil Automile-kunder kunne forbedre sine nåværende løsninger med full tilgang til Abax' globale IoT-nettverk.

Sammenslutningen skal tilføre ytterligere innovasjon og verdiøkende tjenester for kunder av begge selskapene.

Kundene får større produktutvalg

Jens Nylander er administrerende direktør og gründeren bak Automile.
Jens Nylander er administrerende direktør og gründeren bak Automile.

- Oppkjøpet er et viktig steg for å styrke vår virksomhet samt forbedre vår posisjon i Norden, Europa og globalt ytterligere. Sammen med Automile vil vi være i forkant innen innovasjon med den mest moderne, åpne og avanserte telematikkplattformen, sier Morten Strand, CEO i Abax.

Eksisterende og nye kunder vil få tilgang til hele produktutvalget fra både Abax og Automile.

- I Automile etterstreber vi konstant produktutvikling for å overgå kundens forventninger. Med Abax kan vi nå levere et enda bredere tilbud, sier Jens Nylander, administrerende direktør og gründeren bak Automile.

Vekst

Etter mange år med omfattende investeringer innen innovasjon og nye tjenester, er Automile i dag et raskt voksende SaaS-selskap (Software as a service).

- Målet mitt har vært at Automile skal assosieres med vekst, gode bruttomarginer og høy lønnsomhet, og Abax deler de samme målene om å skape verdi for aksjonærene. Sammen får vi en betydelig større abonnementsbase som danner fundamentet til å fortsette som en global og lønnsom telematikkleder som skaper verdi for våre kunder, sier Jens Nylander.