I gang med gigantsamarbeid

Lastingen av Munkebo Maersk i Dalian var starten på samarbeidet mellom Maersk og MSC.

Publisert Sist oppdatert

Munkebo Maersk er det siste Triple-E-skipet Maersk har fått overlevert fra verftet, og å gjenstår bare seks skip før alle de 20 bestilte skipene er levert.

Jomfruturen med last gikk fra den kinesiske havnebyen Dalian, og markerte starten på det såkalte 2M-samarbeidet mellom Maersk og MSC. Ifølge avtalens kal de to rederiene dele skipskapasitet seg imellom, en såkalt Vessl Sharing Agreement (VSA), for dermed å kunne strømlinjeforme tilbudet og oppnå høyere utnyttelsesgrad på de enorme containerskipene.

Opprinnelig var også CMA CGM med på samarbeidet, som da het P3, men kinesiske konkurransemyndigheter satte foten ned for et så utstrakt samarbeid.

2M-samarbeidet omfatter totalt 193 skip med en total kapasitet på 2,4 millioner TEU.

Med i samarbeidet kommer også MSCs nye skip MSC Oscar, som blir verdens største containerskip når den blir satt i drift i mars, med en kapasitet på 19.224 TEU. Maersks Triple-E-skip har en kapasitet på 18.340, mens dagens største containerskip, CSCL Globe kan ta 19.100 TEU.