SHUTTLE: Nye VW Multivan, eller T7 blir et kjøretøy for persontransport.

Volkswagen Multivan T7 lansert

Transporter og Multivan skiller lag når nye Multivan nå lanseres. Det har lenge vært kjent at T6.1 skulle erstattes av en ny modell som utvikles i samarbeid med Ford. Nå kommer T7, en Transporter utviklet utelukkende for passasjertransport.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

TILTALENDE: Interiøret er stilrent og består av store skjermer, og få knapper.

Det er litt av en arv som nå skal videreføres i den syvende generasjonen av bilen. Den første generasjon rullet av samlebåndet allerede i 1949, og ble raskt en suksess for den Tyske produsenten. I fremtiden vil Bulli/Transporter-familien bestå av tre ulike modeller eller plattformer. T7 eller Multivan, T6.1 og ID.BUZZ som skal lanseres neste år.

FLEKSIBEL: Innredningen er fleksibel og alle setene kan flyttes eller fjernes individuelt.

Bilen gjør et skritt mot fremtiden med introduksjon av en Plug in hybrid versjon med 218 hk som skal sørge for 0-utslipp under lokal kjøring. Den får 50 km rekkevidde med et litium-ion-batteri på 13 kWh. For en ren batterielektrisk mellomklasse varebil fra Volkswagen i Norge, må vi derfor vente på ID. BUZZ.

Fra start kommer den med to bensinmotorer på 136 og 204 hk, en turbodieselmotor med 150 HK vil følge senere. Standard girkasse blir en DSG-kasse.

I Norge blir Multivan kun tilgjengelig som eHybrid, i to lengder: 4,97 meter og 5,17 meter. Begge har en akselavstand på 3,12 meter. Bredden er 1,94 meter, mens høyde nå er 1,90 meter. Det noe lavere enn forgjengeren, men med det nye panoramaglasstaket, er den innvendige høyden likevel økt. Nye Multivan kan bestilles med 6 eller 7 seter. Bagasjevolumet er opptil 4053 liter, og den kan trekke tilhenger på opptil 2000 kg.

Bilen vil utelukkende bli levert med individuelle, flyttbare seter, noe som gjør at varerommet kan bli på hele 4 m3. Det er 29 ulike førerassistanse systemer i bilen. Blant de nye systemene som blir tilgjengelig, er «IQ.DRIVE Travel Assist», som muliggjør delvis autonom kjøring fra 0 til 210 km/h. Dette systemet forener den nye, prediktive «ACC Adaptive Cruise Control og «Lane Assist» til et nytt system som gjør spesielt langkjøring mye sikrere og mer behagelig.

Bilen vil bli lansert i Norge i 2. halvår 2021.

Powered by Labrador CMS