Font

Satser på sjøveien til Europa

ANNONSØRINNHOLD FOR FREJA NORGE

native-media.svg

PRODUSERT AV

Besatt av kvalitet

ENIGE: Administrerende direktør i FREJA Norge, Kjell-Arne Eloranta (t.v) og Nordic Supply Chain Manager i B. Braun, Freddy Wilhelm Hansen, er enige om at kvalitet er pri én.

DEAL: Robert Svendsen (t.v) og Pentagon Transport Nordic har kjøpt 35 traller av Gøran Smedstuen og Schmitz Cargobull.

Automotive tire, Motor vehicle, Wheel, Jeans, Workwear, Smile, Truck

Robert Svendsen sitter i den nye road-avdelingen, Pentagon Transport Nordic.

– Vi har hatt en avdeling som har drevet løstralle-trafikk mot England. Nå utvider vi og satser i tillegg på større deler av Europa. Primært er det olje- og gassindustrien vi konsentrerer oss om, men frakter nå også råvarer og gods innenfor de fleste felt, sier Svendsen.

Nettopp sjøveien mellom Sørlandet og Nord-Holland er det de kommer til å basere seg på. Med kontorer i Kristiansand og et ønske om å komme godt ned på kontinentet, kunne ikke dette nye tilbudet passet bedre. Med biler i hver ende betyr det en betraktelig reduksjon i antall kilometer på vei.

– Det er veldig greit å kunne sende løstrallene nedover og ha minimalt med ventetid på bilene. Det gjør at vi kan bruke bilene mer fornuftig. De 35 trallene vi har kjøpt setter vi nå fortløpende inn i trafikk, fortsetter han.

Utvider transporttilbudet

– Dette tilbudet er ideelt for oss. Vi vil ha trallene så langt nedover i Europa vi kan, på mest mulig lønnsom måte, understreker Robert Svendsen i Pentagon Freight Service.

Logistikkselskapet har kjøpt 35 løstraller av Schmitz Cargobull. Drøyt halvparten av trallene har nå ankommet Norge fra fabrikken i tyske Altenberge, 20 mil fra Hollands nordkyst. De leveres fortløpende via Holland Norway Lines nye rute mellom Eemshaven og Kristiansand.

Det er veldig greit å kunne sende løstrallene nedover og ha minimalt med ventetid på bilene. Det gjør at vi kan bruke bilene mer fornuftig.


Transportsystemene vi bruker til medisiner må være av høyeste kvalitet.


Freddy Hansen, Nordic Supply Chain Manager i B. Braun.


Du kommer rett og slett et godt stykke ned på Europa-kartet, og derfra er det strake veien nedover.


Freddy Hansen, Nordic Supply Chain Manager i B. Braun.

Det er ferjen MS Romantika som er satt inn i ruten mellom Kristiansand og Eemshaven. Med avgangstid 15:30 på ettermiddagen, og ankomst i motsatt havn 09:30 påfølgende dag, åpner ruten for neste-dag-leveranser. Uten privatbiler har ferjen kapasitet på 60-70 trailere.

Fartøyet tar 1500 passasjerer, og kan tilby det meste av fasiliteter. Sjåførene har et avgrenset område på skipet, der de kan lene seg tilbake og slappe av i rolige omgivelser.

– Det blir et mye mer behagelig arbeidsmiljø for sjåførene. Det blir mindre kjøring, de får lugar, samt frokost og middag på skipet, forteller Skarbø.

Det tilbys også frakt av løstraller for de som ønsker å trekke de til havna, men ikke lenger.

– Vi laster trallene i skipet, så losser vi dem i Eemshaven og setter dem klare for opphenting på terminalen, sier Skarbø.

 Ro-pax-ferje

Schmitz Cargobull er blant Europas største trailerprodusenter, men i Norge har de i all hovedsak vært store på termo. Nå kan dette endre seg.

– Ser du nedover i Europa er ikke dette en stor handel, men dette er den største enkeltordren på gardintraller vi har solgt til en norsk kunde noen gang, sier Gøran Smedstuen i Schmitz Cargobull.

For nye løsninger med variabel innvendig høyde øker fleksibiliteten, og åpner for større deler av det norske markedet.

– Vi har den hjulavstanden som er nødvendig for tre-akslede trekkere. Trallene kan senkes for å få fire meter totalhøyde, noe som gjør at du kan kjøre nedover i Europa. På samme tid kan du øke innvendig høyde i traileren til 3.05 og kjøre eksempelvis høye isolasjonspaller i Skandinavia, hvor det ikke er noen høydebegrensninger, forklarer Smedstuen.

I dette tilfellet er det Pentagon som ordner fraktrutene selv, men i neste omgang kan det være Schmitz Cargobull som står for frakten. Da er Holland Norway Lines definitivt med i miksen.

– Før brukte vi kun Kiel – Oslo, nå bruker vi Rotterdam – Tananger på ting som skal til Stavanger. Denne nye er ruten aktuell for det som skal til Sørlandet, sier Gøran Smedstuen.

Fleksible løstraller

Naval architecture, Cruise ship, Water, Boat, Watercraft, Sky, Cruiseferry, Vehicle
Motor vehicle, Automotive tire, Road surface, Hood, Asphalt, Wheel
Automotive tire, Motor vehicle, Road surface, Wheel, Sky, Asphalt, Fender
Før brukte vi kun Kiel – Oslo, nå bruker vi Rotterdam – Tananger på ting som skal til Stavanger. Denne nye ruten er aktuell for det som skal til Sørlandet.
Interior design, Table, Furniture, Property, Chair, Plant, Lighting, Architecture, Building
Performing arts, Light, Purple, Entertainment, World

FORNØYD: Kjell-Arne Eloranta (t.v.) og Geir Kluge Heiermo, salg- og markedsdirektør i FREJA, er meget godt fornøyd med samarbeidet med B. Braun.

TRYGT: FREJA har daglig transport av medisinsk utstyr. Da er Thermotransport og GDP selvsagte krav.

Har stått til forventningene

Pentagon Freight Service har planer om å komme opp i et betydelig antall løstraller i trafikk mellom Kristiansand og Eemshaven. Det gjør veien mye kortere til Holland, Belgia, Tyskland, Frankrike og Spania – og England.

– I første omgang er planen at vi skal opp i 50-100 trailere i måneden, forteller Svendsen.

Erfaringen så langt tilsier at de fortsatt kommer til å basere seg på denne sjøveien.

– For vår del har dette fungert veldig bra, og det har møtt våre forventninger. Det er pålitelig og prisaspektet er godt, sier han.

– For vår del fungerer også retningsbalansen, fordi vi kan tilpasse. Det er ikke nødvendigvis slik at traileren vi laster opp i Holland kommer fra Norge, den kan komme fra England. Det er klart at det på denne ruten er mer import enn eksport for øyeblikket, men vi prøver å balansere det så godt vi kan, fortsetter Svendsen.

Det er ikke utelukkende løstraller som skal gå på båten og hentes i hver ende. De sender også sjåfører med bil på båten.

– Tilbakemeldingen er at det fungerer rimelig greit for dem. Det har en del å si for oss. Vi sender sjåfører på søndag, da er de i Holland mandag formiddag. Skal du kjøre rundt er du der en dag senere. Jo mindre tid en lastebil trenger på veien, jo bedre er det, sier Svendsen.

MODERNE: Logistikksjef i FREJA Norge, Joar Bjørndal, forklarer at ingenting overlates til tilfeldighetene ved FREJAs lager på Fjeldbo.


Dette er varer som av flere årsaker ikke må havne på avveie. Her kommer logistikksjef Joar Bjørndal inn. Han har det øverste ansvaret for at kvali­teten på pharma-lageret på Fjeldbo er av ypperste klasse. Og med ­kvalitet, inkluderes også sikkerhet.

– Sikkerheten her er ledende. Vi har produkter som er veldig viktige, men hvor kroneverdien ikke kan sammenliknes med den avgjørende helsemessige verdien en høy leveringspresisjon medfører. Det vil lamme markedet totalt om vår business går ned, og derfor har vi gode sikkerhetssystemer som gjør at det aldri skal skje. Med sikkerhet mener jeg både at varer ikke blir borte, men først og fremst med at systemene er oppe og går, slik at kvaliteten bevares, sier Bjørndal.

Det vil lamme markedet totalt om vår business går ned, og derfor har vi gode sikkerhetssystemer som gjør at det aldri skal skje.

Joar Bjørndal, logistikksjef, FREJA Norge.

For vår del har dette fungert veldig bra, og det har møtt våre forventninger. Det er pålitelig og prisaspektet er godt.

Både ruten med MS Romantika og Pentagon Transport Nordic er som nevnt relativt nystartet. Robert Svendsen mener at det er naturlig at de to gir hverandre drahjelp.

– Det er sånn vi ser på det. At vi kan bygge hverandre opp. De er jo avhengig av å ha noe på båtene, og er interessert i å høre hva vi trenger, og hvordan de bedre tilbudet for oss.

– Begge parter er i stor utvikling og vi som transportleverandør ønsker å tilrettelegge for kundene våre så godt det lar seg gjøre, sier William Skarbø, salgssjef i Holland Norway Lines.

Er det noe Pentagon Freight Service skulle ønske seg er det flere avgangstider. Det betyr raskere levering til kundene, som gjerne har dårlig tid.

– Vi har mye frakt relatert til oljeindustrien, og der haster alt veldig. Det mest ideelle for oss er daglige avganger, men det kan vi ikke forvente i starten, sier Robert Svendsen.

Hjelper hverandre fremover

– Det er et ord vi bruker ofte i FREJA: Kundeempati. Det handler om å forstå kundens forventninger. Vi må skjønne konsekvensene av eventuelle feil. Det må vi føle på i alle ledd, spesielt når det handler om livsviktige medisiner. Det kan være skjebne­svangert, slår han fast.

MG_4348.jpg

KVALITET OG EMPATI: Kjell-Arne Eloranta er særdeles opptatt av kulturen i selskapet han leder.

Holland Norway Lines er fullt klar over at markedet trenger forutsigbarhet, og ønsker seg høy seilingsfrekvens. De sitter da heller ikke på gjerdet.

– Vi ser behovet, og vurderer helt klart muligheten for å sette inn et ekstra skip i ruten. Vi fornyer også vår midlertidige terminal i Eemshaven og har et stort område på 45.000 kvm tilgjengelig. Ambisjonen vår er klar, men det fordrer til at både transportkjøpere og vareeiere ser nytten av våre logistikk- og distribusjonstjenester, sier William Skarbø.

Har ambisjoner

Det koster å levere kvalitet, men feil koster enda mer. Omdømme-, kunde-, og intern­slitasje kan nesten ikke måles i penger.

Kjell-Arne Eloranta, administrerende direktør, FREJA Norge

Vi ser behovet og planlegger helt klart muligheten for å sette inn et ekstra skip i ruten.

Gjennom så å si hele perioden har det altså vært turistene som har fått rang på bildekkene. De har også vært fylt til randen, noe både gjenåpning etter pandemien og sommerens flystreik har bidratt til. Nå tar turismen ferie, men når neste sommer kommer skal det være plass til både turister og transportører.

– Vi ønsker å tilby markedet god fraktkapasitet, også gjennom de mest hektiske sommermånedene, sier William Skarbø.

Dette er kun første fase. Holland Norway Lines har store ambisjoner i hver ende av ruten.

– Vi utvikler allerede vår nye terminal i Eemshaven med logistikk- og distribusjonssenter for å kunne tilby langsiktige logistikktjenester og mer hastende supply chain-tjenester, også for vareeierne. Da vil vi kunne tilby distribusjon, lagring og lignende. Vi ser store synergier mellom frakt, turisme og logistikksenteret, som alle vil bidra til bedre lønnsomhet for hverandre, sier Morten G. Aggvin i Holland Norway Lines.

Har store ambisjoner

MS Romantika
Kristiansand - Eemshaven
Avgang
15:30
Ankomst neste dag
09:30
MS Romantika
Eemshaven - Kristiansand
Avgang
15:30
Ankomst neste dag
10:00
Vi utvikler allerede vår nye terminal i Eemshaven med logistikk- og distribusjonssenter for å kunne tilby langsiktige logistikktjenester og mer hastende supply chain-tjenester, også for vareeierne.

Redaktør:
Øyvind Ludt

Ansvarlig redaktør:
Thomas Witsø-Bjølmer

Salgssjef:
Kenneth Johnsen

Selger:
Finn Mobæk

Selger:
Trine Johannessen


All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

mtlogistikk-logo.png

Besøksadresse:
Sofiemyrveien 6D
1412 Sofiemyr

Postadresse:
Postboks 11
1411 Kolbotn

Redaksjon:
tips@mtlogistikk.no
(+47) 66 82 21 21

Salg:
salg@bjorgu.no