Annonsørinnhold

Mange som aldri har handlet på nett tidligere har gjort det i år.

Det har bidratt til en enorm vekst i hjemlevering av pakker

Det gjør at logistikkbransjen må tenke nytt

Nå ligger netthandelsomsetningen på konstant «Black week»-nivå

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Under den første måneden med nedstengning så vi en enorm vekst i hjemlevering av pakker

Victoria Rummelhoff, markedsanalytiker i PostNord

– Slik har det vært i flere måneder i 2020, fortsetter Victoria Rummelhoff, markedsanalytiker i PostNord.

På bare noen få måneder har norske forbrukere fått helt nye netthandlevaner, og markedet er nå modent for å teste produkter som kanskje ikke ville blitt lansert før om flere år. Da store deler av samfunnet stengte ned i mars ble vi oppfordret til å praktisere sosial distansering, og bli hjemme så mye som mulig.

Dopapir og puslespill ble revet ut av butikkhyllene, og vi samlet oss i digitale møterom både på dagtid og kveldstid.

Langvarig

Så innså vi at vi måtte leve med koronapandemien en god stund fremover, noe som gjorde at flere fikk behov for å omfavne nye hobbyer, som hjemmeyoga, friluftsliv – og netthandel.

– Under den første måneden med nedstengning så vi en enorm vekst i hjemlevering av pakker. Mange som aldri tidligere har handlet på nett, prøvde netthandel for første gang, forklarer Rummelhoff i PostNord.

90 prosent økning

Fra 1. til 2. kvartal i år økte andelen hjemleveringer med 82 prosent. Med færre smittetilfeller og sommerferie, flatet veksten ut gjennom sommeren, før den igjen skjøt i været fra og med august.

– Siden sommerferien har veksten vært enda større, med omtrent 90 prosent økning i antall hjemleveringer sammenlignet med fjoråret. Nå ligger netthandels-omsetningen på et nivå som tilsvarer konstant «Black week», og slik har det vært i flere måneder i 2020. Denne trenden påvirker pakkevolumene kraftig, og kan tyde på at stadig flere har blitt vant til å handle på nett, sier markedsanalytikeren.

Økt kapasitet og mer fleksibilitet

De færreste av oss kunne forutsett hvordan dette året skulle bli, eller hatt en plan klar i skuffen for hvordan en skulle håndtere en global pandemi. Heldigvis er innovasjon alltid på agendaen i PostNord, og mange var ivrige etter å finne gode løsninger så snart det var behov for det.

Allerede i slutten av mars tidoblet PostNord kapasiteten på hjemlevering, siden etterspørselen gikk betraktelig opp. Sjåfører som vanligvis leverer pakker til butikker, startet å også levere pakker hjem på dagtid.

– Vi har også arbeidet med en rekke pilotprosjekter, med mål om å avlaste utleveringsstedene, sier Rummelhoff.

I løpet av neste år håper vi å øke kapasiteten med enda flere pakkebokser og utvide nettverket til flere steder i landet.

Et av prosjektene er ubemannede pakkebokser, som du kan hente pakker fra døgnet rundt. Nå skal de testes ut i områder i Norge med store pakkevolumer.

– Vi tror at pandemien har gjort forbrukerne mer modne for kontaktfri levering. I løpet av året vil vi sette ut noen av disse pakkeboksene, i Oslo i første omgang, og i løpet av neste år håper vi å øke kapasiteten med enda flere pakkebokser og utvide nettverket til flere steder i landet. Med pakkeboksene kan man hente pakkene akkurat når man ønsker det, man må ikke skynde seg for å rekke en viss åpningstid, noe som gir ekstra fleksibilitet.

Finner nye måter å levere og hente pakker

Den økte netthandelen har ført til at spesielt hjemlevering av pakker har økt. Volumet til utleveringssteder og butikker har altså ikke økt like markant. Derfor utforsker nå PostNord mulighetene for å tilby flere typer hjemlevering.

Vi er nå i en testfase av kontaktløs hjemlevering, «Home unattended», der en kan spesifisere hvor sjåføren skal plassere pakken sin.

– Vi er nå i en testfase av kontaktløs hjemlevering, «Home unattended», der en kan spesifisere hvor sjåføren skal plassere pakken sin. Mindre pakker kan kanskje legges på dørmatten, eller så kan du spesifisere at den skal plasseres trygt under en trapp eller i en putekasse. Det er høy grad av tillit i det norske samfunnet, så vi tror produktet kan slå an og vokse fort, sier Rummelhoff.

På sikt ønsker PostNord å også kunne tilby levering på innsiden av døren til kundene, selv om de ikke er hjemme. Det er imidlertid et stort prosjekt, som fordrer at en får tilgang til borettslag, og at flere kunder installerer smarte dørlåser som sjåfører kan få autorisasjon til å åpne midlertidig.

– Det er et stort prosjekt med mange involverte parter, men det er veldig spennende – og helt klart noe vi tror vil bli stort i fremtiden.

Powered by Labrador CMS