FRA VEI TIL SJØ: Flere tran­sport- og logistikkaktører velger å flytte last fra overfylte veier, til sjø. I Kiel kommer godstoget med containere og løstraller inn på Color Lines Terminal, noen meter fra der skipet lastes og losses.
FRA VEI TIL SJØ: Flere tran­sport- og logistikkaktører velger å flytte last fra overfylte veier, til sjø. I Kiel kommer godstoget med containere og løstraller inn på Color Lines Terminal, noen meter fra der skipet lastes og losses.

Fra ord til handling med Color Line

Skal myndighetens ønske om å flytte trafikk fra vei til sjø, må både vareeiere og transportører tenke nytt.  Da kan Color Line være en viktig del av løsningen.

Publisert

Hver eneste dag kjører tusenvis av trailere med last til og fra Norge, gjennom Sverige. Og til tross for sterke signaler fra myndighetene om at denne trafikken ønskes redusert, er volumet økende.

Color Line har selv tatt grep for å redusere dette, både i form av båt og tog, men nå ønsker de at vareeierne tar tak for å få mer last vekk fra veien.

Og det er ting som tyder på at markedet er mer modent enn noen gang. Det bekreftes av transport­giganten DSV.

– Flere og flere av våre kunder gjør aktive valg og ber om sjø- og togløsninger, fordi de ønsker å flytte transporten fra vei.

Rune Brettvik, Senior Manager i DSV

– Flere og flere av våre kunder gjør aktive valg og ber om sjø- og togløsninger, fordi de ønsker å flytte transporten fra vei. Vår oppfatning er at mange av disse gjør dette nettopp for å profilere miljø. I tillegg er det ingen tvil om at det har vært et sterkt fokus på kabotasjekjøring den siste tiden. Det har skremt en del av kjøperne til å se seg om etter andre transportløsninger, begynner Rune Brettvik, Senior Manager i DSV.

NB: Saken fortsetter under bildet.

Kiel som hub

FRA VEI TIL TOG: Nå begynner endelig etterspørselen for togtransport fra de store aktørene å bli høy.
FRA VEI TIL TOG: Nå begynner endelig etterspørselen for togtransport fra de store aktørene å bli høy.

For å møte denne etterspørselen har DSV bygget opp Kiel som hub, hvor løstraller leveres og plukkes opp, uten at hverken sjåfører eller trekkvogner behøver å være med. Sett med DSV-øyne gir hub-løsningen i Kiel større fleksibilitet.

– Løstrallesystemet takler volum­svingninger. Vi har totalt 11 000 ­løstraller i systemer, hvorav 9500 kapelltraller. Vi kan skifte de rundt på ulike markeder, uten at sjåfører er bundet opp til noe. Det gjør at vi kan flytte større volum. Dette skaper ­effektiv logistikk, både med ­utnyttelse av trailere, sjåfører og økonomi. Sist, men ikke minst, er dette også en løsning som gjør transporten ­grønnere. ­Spesielt i de tilfellene varene skal langt ned i Europa, hvor den intermodale effekten slår inn, sier Brettvik.

NB: Saken fortsetter under bildet.

Grønnere eplejuice fra Tine

KIEL SOM HUB: Transportgiganten DSV er en av aktørene som har sett verdien av å benytte Kiel som hub.
KIEL SOM HUB: Transportgiganten DSV er en av aktørene som har sett verdien av å benytte Kiel som hub.

En annen vare som nå sendes med tog og båt mellom Italia og Norge, er eplejuicen fra Tine. Takket være Color Lines intermodale rute mellom Verona og Oslo er dråpene grønnere enn noen gang. I oktober lanserte Color Line sin første dedikerte togrute mellom det italienske logistikk-knutepunktet Verona og Kiel. Tine er én av flere tunge aktører som fått opp øynene for det grønne transportalternativet. 

SKAFFET TINE: André Nordbø, daglig leder i Tank Management, rådet Tine til å frakte sine eplejuicer med Color Lines intermodale rute fra Verona til Oslo.
SKAFFET TINE: André Nordbø, daglig leder i Tank Management, rådet Tine til å frakte sine eplejuicer med Color Lines intermodale rute fra Verona til Oslo.

For inntil nå har det ikke vært en selvfølge for meierigiganten å ta i bruk et slikt tilbud. Det forteller André Nordbø i Tank Management, selskapet som leverer de avanserte ­tankene Tine frakter sine juiceprodukter i.

– Det er spesielt utfordrende at en av juicene vi transporterer er en veldig sensitiv ferskvare. For dette produktet er tid nummer én på prioriteringslisten. Selv om vårt utstyr har alt det nyeste av teknologi som regulerer temperatur og oksygennivå i tankene, kan produktet etter en gitt tid bli skadet. Før Color Lines togtilbud, var ikke togløsningene fra Italia sikre nok tidsmessig til at vi kunne garantere for dette produktet, forteller Nordbø. 

Dedikerte togavganger

Den bekymringen er borte med Color Lines togtilbud.

Fakta om last på Color Lines linjer:

  • Trailere med sjåfør
  • Trailertraller
  • Anleggs- og jordbruksmaskiner
  • Nye busser, lastebiler/chassis campingkjøretøy
  • Containere*
  • Tankcontainere*
  • Prosjektlast (stor og/eller tung last)
  • Kjemikalier og farlig last (inkludert IMO 1 & 7)*
  • Nye biler
    (*restriksjoner på noen av linjene)

– Det jeg liker veldig godt med løsningen fra Color Line er at det er block trains. Alle vet hvor ansvaret for tran­sporten ligger og sannsynligheten for at de blir forsinket er veldig liten. Marginene deres gjør at vi til og med tåler en dag forsinkelse uten at det påvirker produksjonen. Det skal med andre ord mye til før det får konsekvenser for vår kunde, fortsetter Nordbø.

Tank Management-sjefen vet hva han snakker om, siden han har gitt Tines kvalitetsavdeling råd om ­potensielle ruter i snart et tiår. Uten å ha havnet i problemer. 

– Vi kan ikke stå ansvarlig for produktet hvis vi må velge en linje som ikke er stabil. Det er denne. Med Color Line sitt nye tilbud slo Tine «flere fluer i ett smekk». Som alle andre er de opptatt av kostnader, men her fikk de også en grønnere løsning. I dette tilfellet var det et tydelig fokus for Tine, dermed ble det også et enkelt valg, sier Nordbø. 

Opptatt av grønn gevinst

Og endelig ser det ut til at tunge logistikk-aktører begynner å velge de grønne løsningene.

FLERE FORDELER: Trond Tønjum i Color Line (t.v.) og André Nordbø i Tank Management er enige om fordelene med å flytte mer tran­sport fra vei til sjø. 
FLERE FORDELER: Trond Tønjum i Color Line (t.v.) og André Nordbø i Tank Management er enige om fordelene med å flytte mer tran­sport fra vei til sjø. 

– Det er så viktig å vise at man tar det grønne skiftet på alvor med handling. Vi ser at flere og flere er opptatt av den grønne gevinsten når vi snakker med både eksisterende og potensielle kunder, sier Trond Tønjum, salgs- og markedsdirektør i Color Line.

– CO2-regnskap har endelig blitt et viktig regnskap.

André Nordbø, Tank Management

NB: Saken fortsetter under bildet.

Mange transpor­tører kjører som de alltid har pleid å gjøre, og sitter fast i gamle og tradisjo­nelle kjøremønstre.

– Noen selskaper må utfordre seg selv til å se nye løsninger med nye rundtur-­mønstre. Store selskap må gå foran og ta ledelse. Jeg tror mange vil bli overasket over at det ikke bare miljøet som vinner. Color Line sine løsninger kan være med på å redu­sere kostnader og ledetid i tillegg, forsetter Tønjum.  

Han får støtte av Nordbø i Tank Management, som sågar tror norske bedrifter vil «straffes» av forbrukerne om de ikke tenker grønnere.

– Det er en grønn trend i sam­funnet og jeg tror forbrukerne vil straffe bedrifter som ikke tar sin del av ansvaret. I logistikken ser vi dette ved at tog og båt blir stadig viktigere å benytte. CO²-regnskap har endelig blitt et viktig regnskap, sier Nordbø.

Fra pilot til produkt

CARRIER: Color Carrier går mellom Oslo og Kiel og kan ta alle typer last, også kjemikalier og farlig last.
CARRIER: Color Carrier går mellom Oslo og Kiel og kan ta alle typer last, også kjemikalier og farlig last.

At flere og flere velger bort veitran­sport til fordel for Color Lines løsninger, mottas naturligvis med glede i kontorene på Hjortneskaia i Oslo.

– Det er et tydelig ønske fra ­myndighetene å flytte mer trafikk fra vei til bane og båt, og det er det vi gjør. Bare i 2019 fraktet vi last til­svarende 125 000, 17-meters trailere på våre linjer. Dette tilsvarer en kø av trailere fra Oslo til Milano, sier Tønjum stolt. 

HER KAN DU LESE MER OM COLOR LINES GRØNNE OG KOSTNADSEFFEKTIVE LØSNINGER.