ANNONSE

Material property, Font
Font

Vil sikre lynrask levering med nytt lagersystem

Vidar Solberg, logistikksjef i VITA, forteller engasjert der han står i lokalene i Mjøndalen. I bakgrunnen er kosmetikk og hygiene-gigantens ferskeste tilskudd i full drift. Nærmere bestemt et AutoStore-system fra Element Logic.

– For to år siden startet prosessen med hva vi skulle gjøre når husleiekontrakten her i Mjøndalen gikk ut i 2022. Vi gjorde et omfattende arbeid som endte opp med forlengelse av leieavtalen, samtidig som vi tok beslutningen om å gå for en skreddersydd AutoStore-løsning. Det er et valg vi i VITA føler oss svært trygge på, forteller Solberg.

– På et eller annet tidspunkt når effektivitetstallene et toppunkt med manuelt lager. Det har vi imøtegått ved å ta i bruk AutoStore.

I tillegg til det eksisterende lageret på 3.200 m2, utvidet VITA med en hall på 500 m2. Det er her det nye robotsystemet for vareplukking er plassert.

– Vi har tre varestrømmer hos oss i dag. Den ene er forsyning ut til butikk, det foregår på et rent gjennomstrømningslager – varene er ikke innom hyllene her. VITA har i tillegg flere egne varemerker, de kjøper vi inn til lager fra andre steder i Europa. På dette området fungerer vi som et vanlig engroslager. Så er det den tredje varestrømmen som er ut til forbruker – som nå blir servet via den automatiserte løsningen, sier Solberg.

Ca. 12.000 varelinjer er plassert i AutoStore-en, som er utrustet med 17 roboter og fem porter. En sentral drivkraft for investeringen er VITAs betydelige vekst på nett de siste årene. Både i antall ordre og antall varer. Og dermed lengre plukkruter.

– Vi følte nå at toppen var nådd på hva vi kunne prestere på det manuelle lageret, og så heller en fare for at nøkkeltallene ville begynne å gå nedover. Med AutoStore på plass, har vi en målsetting om 120 varelinjer pr. time pr. medarbeider som plukker varer til nettordre. Og vi skal ha en omsetning i år på drøye 160 millioner på nettbutikken. Det er vi i rute til å klare, forteller logistikksjefen.

Betydelig nettvekst

Vidar Solberg

Med valget vi tok, har vi full kontroll på logistikken – noe som er viktig for oss.

Solberg er likevel tydelig på at VITA, som før øvrig har totalt 116 butikker, ikke så seg blind på AutoStore-fordelene da de stod overfor lagerveivalget litt tilbake i tid.

– Mange alternativer ble vurdert. Vi hadde konkrete tilbud fra 3PL-leverandører, men vi mente vi kunne gjøre det rimeligere selv. Og med valget vi tok, har vi full kontroll på logistikken – noe som er viktig for oss, forteller VITA-mannen.

Han får følge av kollega Kristian Sonnenberg, leder for teknologi og digitalisering i VITA.

– Med utgangspunkt i kundens forventning til en sømløs handleopplevelse på tvers av nett og fysiske butikker, så vi at vi her måtte gjøre en større endring av hele IT-porteføljen. AutoStore-løsningen er en del av en digital strategi for VITA hvor vi bytter samtlige kjernesystemer og flytter store deler av porteføljen til skyen, sier Sonnenberg.

Full kontroll

Når vi først er innom effektivitet. Et av mantraene til VITA er lynrask levering. Noe Element Logic og AutoStore er en sentral bidragsyter til.

– Vi har mange konkurrenter både i inn- og utland, og å spille på lavest pris alene vil ikke være bærekraftig over tid. Så for vår del er et av konkurransefortrinnene hurtig leveranse ut til kunden, sier Solberg.

Han legger til at de nå er godt rustet for å ta nye steg i årene som kommer.

– I dag har vi 10.000 kasser, men systemet er skalerbart. Etter at vi bygde den nye hallen, har vi også kapasitet til å utvide med ytterligere 21.000 kasser uten å måtte ta frem hammeren.

Rask levering

Det nærmer seg lunsjtid på lageret i Mjøndalen, og AutoStore-robotene blir parkert for en liten stund. Mens energilagrene fylles, er VITA-gjengen tydelig på at samarbeidet med Element Logic har innfridd de høye forventingene.

– De har hatt stålkontroll på alt fra a til å. Prosessen har vært veldig forutsigbar, både med tidslinjer og kostnader. Ved den minste økning av risiko, så har de vært der med en gang. Det har føltes veldig trygt å jobbe med dem, sier Sonnenberg, og blir supplert av logistikksjef Solberg.

– Prosjektgjennomføringa fra Element Logic sin side har vært terningkast seks. De har vært utrolig lette å samarbeide med, mener han.

Nå er det enda tidlig å fastslå hva som blir de reelle følgene for VITA med satsingen på det automatiserte lagersystemet. Likevel har de begynt å se effekten.

– Vi får drøye noen måneder med grafer og statistikker, men vi ser allerede den positive tendensen. Det er det ingen tvil om, avslutter Vidar Solberg.

Stødig samarbeidspartner

PRODUSERT AV NATIVE MEDIA

ANNONSE FOR ELEMENT LOGIC