Nyttekjøretøysjef Thomas Sedran presenterte nye Transporter T6.1 i Autostadt Wolfsburg.

VW Transporter 6.1 ble vist

WOLFSBURG: Det er vanlig at biler får en midtlivs-facelift. Med introduksjonen av T 6.1 får VW Transporter både en facelift, og går inn i den digitale æra.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I fronten har bilen fått et bredere uttrykk med smalere frontlykter og en signatur som «fortsetter langs bilens side og bakover». De smale hovedlysene skal leveres i Multivan, mens standard for varebilversjonen blir litt høyere lys, forteller designsjef Albert-Johann Kirzinger i Volkswagen nyttekjøretøy.

Det er innvendig vi finner de største visuelle endringene, med en ny dashbord-layout, med inntil 9,2ʺ skjerm sentralt plassert i midtkonsollen. Denne skjermen blir hjernen til det nye MIB3-infotainmentsystemet. Systemet har avansert talestyring, og med noen valgfrie kommandoer, Hey Bulli for eksempel, aktiveres systemet. Funksjonene i systemet kan individuelt tilpasses på samme måte som en smarttelefon.

Interiøret i den digitale Transporteren 6.1

Foran føreren finner vi en ny «digital cockpit» med en 10,25ʺ skjerm. Denne er standard i den høyeste utstyrsklassen. Her kan føreren velge mellom ulike skjermkonfigurasjoner ved hjelp av knappene på rattet.

Sikkerhet

Fremdeles er sikkerhetsaspektet et av de viktigst for produsentene. Med T 6.1 får Transporteren enda flere sikkerhetssystemer. Blant annet blir den nye sidevindassistansen standard. Den nye elektromekaniske styringen gjør at man kan benytte styringen aktivt i assistansearbeidet. Filholdersystemet er enda en løsning som nå kan benytte aktiv styring for å holde bilen innenfor sporet. Parkeringsassistanse hvor føreren kun opererer gass og brems, dette systemet er adoptert fra storebror Crafter. Dersom du skal rygge ut i en vei, vil et eget system varsle at det kommer kryssende trafikk og eventuelt stoppe bilen dersom føreren ikke gjør dette selv.

Et annet system vi kjenner igjen fra Crafter, er trailer assist hvor man benytter speiljusteringen til å velge ønsket vinkel på hengeren. Deretter tar bilen seg selv av styringen for å få hengeren inn på rett plass.

Hjertet i bilen

Motoren er bilens hjerte, og uten denne er den lite verdt. Transporteren har fått oppgraderte motorer som tilfredsstiller Euro 6d TEMP. I hovedsak er det en oppgradert etterbehandling av eksosen som er forskjell fra den forrige motorserien. 2,0-liters motorene kommer nå med 90, 110, 150 og 199 hk.

Bilen får også «to» elektriske drivlinjer, som vi tidligere har skrevet om, i samarbeid med ABT. Elektromotoren er 112 hk og batteripakkene er på henholdsvis 38,8 og 77,6 kWt, noe som gir rekkevidde på 216 og 432 km, opplyste VW-sjef Thomas Sedran.

Bilen får produksjonsstart i andre halvår.

Powered by Labrador CMS