Volvo på topp i prestisjeklassen

Det er fortsatt en svak nedgang i lastebilregistreringene sammenlignet med i fjor, men den akkumulerte nedgangen er marginalt mindre i oktober enn måneden før. Og nå er Volvo på topp i prestisjeklassen.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er akkumulert statistikk pr. utgangen av oktober vi her bringer. Vi har «vasket» tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken for å få bort alt som ikke er reelle lastebiler, i hovedsak bobiler. Nedgangen skjer i de to letteste og den tyngste vektklassen. Mellomtunge biler viser en oppgang, særlig klassen mellom 10,0 og 15,9 tonn. Dette er imidlertid en liten klasse. I det store bildet er det klassen over 22 tonn som er viktigst. Der alene registreres det flere ganger så mange biler som i de andre klassene til sammen.

Kommentarer til klassene

Vi skal gi noen korte kommentarer til hver av vektklassene.

3,5 – 5,9 tonn

Den letteste klassen er dominert av Mercedes-Benz og blir gjerne kalt for «Sprinterklassen». Mercedes har omtrent samme nedgang som klassen og markedsandelen er så godt som uendret. Bilen på 2.-plassen er langt på vei den samme, men med VW-logo, VW motorer og VW-design. Man kan derfor undres over at den ikke har en større andel, men det er i det minste en liten økning fra ifjor.

6,0 – 9,9 tonn

Mange anser dette for å være den minste «riktige» lastebilklassen. Her er det små endringer fra ifjor. Iveco og MAN leder fortsatt, mens Mercedes-Benz og Daimler-søsteren Fuso er omtrent like store. Til sammen er «Daimler-søsknene» markedsleder i klassen.

10,0 – 15,9 tonn

Dette er «MAN-klassen», og det tyske merket har oppgang i markedsandelen både fra i fjor og fra september. Dette er klassen som har økt mest i år, og MAN har dermed økt enda mer. Største rival, Mercedes-Benz, har registrert nøyaktig like mange biler ut oktober som i fjor og har dermed nedgang i markedsandelen. Søstrene Volvo og Renault er nå nesten like store. Det blir spennende å se hva nye modeller hos begge og at Volvo bestemmer hva Renault skal gjøre her hjemme får å si for utviklingen videre. DAF er ubetydelig i denne klassen, men nyter snart godt av et helt nytt lastebilprogram.

16,0 – 21,9 tonn

Dette er klassen for tunge distribusjonsbiler og toakslede trekkvogner. Her har Scania gjort en god måned og byttet plass med Volvo siden september. Marginen er imidlertid bare tre biler. Den beskjedne tilbakegangen denne klassen har, er det Mercedes-Benz og DAF som deler på.

22 tonn og tyngre

Også i prestisjeklassen har de to i tet byttet plass, men her er det altså Volvo som er vinneren. Volvo har halt godt innpå Scania de siste månedene, og en god oktober brakte det vestsvenske merket foran det østsvenske. På veien ser man faktisk at det er blitt en god del flere nye Volvo FH. Også i denne klassen taper Mercedes-Benz noe akkumulert, og det samme gjør MAN. Ingen kan matche veksten til DAF. Registreringene er nesten fordoblet fra utgangen av oktober i fjor til samme tidspunkt i år. Det har faktisk skjedd med en gammel bil, og så får vi se om den nye kan øke ytterligere.

 

Powered by Labrador CMS