Vil ha høyere tømmervogntog

Høringsfristen for Vegdirektoratets forslag om å øke totalvekten på tømmervogntog til 60 tonn er 5. juli. Norges Lastebiler-Forbund (NLF) ønsker økt vekt på bilen og økt høyde på tilhengerne.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bakgrunnen for ønsket om økt vekt på bilen er som AT.no tidligere har skrevet at dette vil gi bedre fremkommelighet under vanskelige kjøreforhold, eksempelvis på snø og is. NLF mener at dette oppnås ved å øke bilens totalvekt med to tonn til 28 tonn. Forutsetningen er veivennlig fjæring og tandemboggi med tvillinghjul (lik fordeling av vekten på begge aksler i boggien).

Økt hengerhøyde

Vekt på tømmer kan variere betydelig med vær og vekstforholdene. For det letteste tømmeret vil det ikke være mulig å utnytte totalkvoten på 60 tonn innenfor dagens høyde på 4,0 meter. NLF ønsker derfor at høyden på hengerne økes til 4,4 meter. Argumentet for å begrense høyden til 4,0 meter er basert på 30 år gammel aksel- og fjæringsteknologi som ikke lenger er relevant for dagens moderne hengermateriell. Stabiliteten og trafikksikkerheten med dagens hengermateriell er så god at det ikke er betenkelig å øke høyden, ifølge NLF.

 

 

Powered by Labrador CMS