– Vi ruster oss for fremtiden forteller markeds- og kommunikasjonsdirektør Ole A. Hagen, e-handelsekspert Rikke Kyllenstjerna og PostNord-sjef Robin Olsen. Foto: Per Dagfinn Wolden
– Vi ruster oss for fremtiden forteller markeds- og kommunikasjonsdirektør Ole A. Hagen, e-handelsekspert Rikke Kyllenstjerna og PostNord-sjef Robin Olsen. Foto: Per Dagfinn Wolden

– Vi er klare for fremtiden

PostNord skal firedoble antallet pakker fra 20 mill. til 80 mill. i 2025.

- Den største utfordringen blir å investere i kapasitet til å møte den rivende utviklingen, fortalte markeds- og kommunikasjonsdirektør Ole A. Hagen i PostNord på selskapets tradisjonelle jule- og presselunsj fredag.

Til årets høysesong har PostNord forberedt seg på en vekst med opptil 200.000 pakker daglig.

– Innen 2025 forventes 400.000 pakker gjennom hele høysesongen, forteller Hagen.

Investerer for kunden

Og adm. direktør Robin Olsen forteller at det skal investeres for èn milliard kroner til å ruste opp PostNord til en «up to date» distributør og netthandelaktør som tilfredsstiller kunden.

- Og det er nettopp god kundeopplevelsen det handler om i vår bransje i dag, understreker PostNord-sjefen.

Olsen fremhevet også at samtidig med at man ruster seg for stadig økende volumer, jobber selskapet kontinuerlig med utvikling av flere tjenester som skal gjøre hverdagen enklere for kundene.

– Vår nye kundeportal gir tilgang til nye digitale løsninger for betydelig enklere e-handel, fortalte Olsen og understreket følgende:

- Ved å utnytte disse verktøyene godt, vil du få økt salg i egen butikk og bedre kundeopplevelse.

Til tross for kraftig økning innen e-handel kunne PostNords e-handelsekspert, Rikke Kyllenstjerna, fortelle at vi må vente på den store nett-revolusjonen. 7. mars neste år lanserer PostNord en e-handelsrapport om nye vinklinger for å møte utviklingen.

PostNord-sjefen snakker i dag om integrerte kundeløsninger og servicestasjoner.

– Et integrert distribusjonsnett består av avsender, avsenderterminal, hentesteder, mottakerterminal og hjemlevering, sier Robin Olsen.

For noen uker siden åpnet PostNord sitt første egne pick-up-point på Grünerløkka i Oslo. Men det er bare starten av den brede opprustningen til PostNord. – Det skal investeres betydelige beløp for å øke kapasiteten i alle ledd i infrastrukturen, forteller Hagen.

Opprustning

Han viser til at det allerede er åpnet en ny terminal for hjemlevering på Lørenskog, maskinkapasiteten er økt med 40 prosent på terminalene Alfaset og Langhus, og butikknettverket er rustet opp med nye og større skap med plass til 1,8 mill. ekstra pakker. – I tilleggg er egne IT-systemer forsterket og bemanningen økt både på terminaler og kundeservice. Investeringene skjer i en tid der hele bransjen opplever press på marginene, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Ole A. Hagen i PostNord.

Til toppen