- Uvesentlig om havnen er privat

ILO-representant mener det er feil at ILO-konvensjon 137 ikke gjelder private havner.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Konflikten rundt tariffavtaler for havnearbeidere i Risavika er ikke løst, og Norsk Transportarbeiderforbunds (NTF) boikott av havnen fortsetter. NTF ønsker å ta over laste- og lossearbeidet ved den private havnen utenfor Stavanger, og hevder at deres medlemmer har fortrinnsrett på slikt arbeid gjennom ILO-konvensjon 137.

NHO Logistikk og Transport påpekte i oktober at ILO-konvensjon 137 ikke gjelde private havner: «Kommunal og arbeidsdepartementet har flere ganger i korrespondanse med LO fastslått at ILO-konvensjon 137 er begrenset til å gjelde i offentlige havner, og ikke gjelder i private norske havner», sto det å lese på nettsidene til NHOlt

Det er feil hevder spesialist på havner i FNs arbeidsorganisasjon ILO, Frank Leys i et intervju med Transportarbeideren

– ILO bryr seg ikke om private selskaper, men om medlemsland, men fra vårt synspunkt er det ingen forskjell på en privat og en offentlig havn, understreker Leys til fagforeningsbladet.

Leys deltok onsdag kveld på en støttemarkering for havnearbeiderne i Oslo og Risavika Havn på en kafé i Oslo. Han ønsker imidlertid ikke å felle en dom over hvilken part som har rett i den pågående konflikten.

– Jeg vil ikke ta stilling til hva som er rett og feil i denne situasjonen. ILO vil alltid etterstrebe å høre begge parter, sier han.

 

Powered by Labrador CMS