– For oss er gjerne behovet for folk akutt, og da er appen fantastisk, sier driftsansvarlig Anders Axelsson i DHL.

Tre klikk løser vikarkabalen

Adecco hadde et ønske om å gjøre det lettere for kunder å kalle inn vikarer. Løsningen ble appen SQUAD.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lenge var stillingen som HR-ansvarlig ensbetydende med ugunstige telefoner og sene kvelder, for å skaffe vikarer. Det var før appen SQUAD fra Adecco ble lansert.

– Utgangspunktet vårt var et spørsmål om hva vi kunne gjøre for å effektivisere prosessen for kundene våre. Det var slik SQUAD tok form, forteller Susan Hanssen, leder for Adecco Transport og Logistikk Norge.

 Appen gir muligheter for å bestille medarbeidere med så lite som tre klikk. Det er akkurat like tidsbesparende som det høres ut.

– Det er veldig enkelt, og det går veldig raskt, fortsetter Hanssen.

Bemanningspool

Susan Hanssen, leder for Adecco Transport og Logistikk Norge.

Forutsetningen for at prosessen skal gå så smidig, er at det opprettes en bemanningspool. Når Adeccos HR-konsulenter får vite kundens krav og forventninger, rekrutterer de medarbeidere og knytter de mot en bemanningspool for den aktuelle stillingstypen. De medarbeiderne som er godkjent av både Adecco og den aktuelle kunden får så tilgang til SQUAD-appen, og kan så bookes direkte av kunden selv. Det er denne prosessen SQUAD står for: Screened and QUalified by ADecco.

Gir bedre oversikt

En av kundene som er ekstremt fornøyd med sin nye hverdag er logistikkgiganten DHL.

– SQUAD er veldig enkel og oversiktlig i bruk. Jeg kan både bestille og ha oversikt over hvem som kommer hele uken, med kun noen få tastetrykk, sier Melissa Teige, Team Leader i DHL på Gardermoen.

FORT GJORT: Med SQUAD-appen kan vikarinnkalling gjøres med noen få trykk på telefonen.

Det at man slipper å ringe folk på ugunstige tider, eller vente på svar er en annen klar fordel, mener hun. For nå går tilbudene ut som push-varsel i appen. Det samme gjelder når medarbeiderne har takket ja til et oppdrag. Prosessen kan følges i sanntid i appen.

– Vi trenger ikke å ringe noen, som må ringe noen – når vi må ha en ekstra vikar på jobb om en time. Oppdraget legges raskt og enkelt ut i SQUAD, og de som har mulighet svarer. På denne måten sparer vi mye tid, og vi har ikke minst langt bedre oversikt. Det å bestille vikarer til kommende uke tar under fem minutter, roser Teige.

Savner ikke excel

Hun får støtte av driftsansvarlig Anders Axelsson i DHL.

Det er betydelig mer brukervennlig med dagens system. Jeg tror ikke det er noen som savner excel, sier han med et smil.

Og Axelsson vet hva han prater om, for han har jobbet i DHL-systemet i 17 år.

– For oss er gjerne behovet for folk akutt, og da er appen fantastisk. Vi slipper å lete opp folk i excel, vi slipper å ringe vikarbyrået på ugunstige tider, og de slipper å ringe videre. Det er sømløst og tidsbesparende. Jeg tror alle parter er fornøyd, sier Axelsson.

Adeccos reklamefilm for SQUAD-appen.

Hanssen er sikker på at produksjons- og logistikkmarkedet er overmodent for SQUAD.

– Appen er jo utviklet spesielt for bedrifter som har store endringer i volum og produksjon, der bemanningen varierer veldig, eller hvor de trenger bemanning på kort varsel. Så vi er helt sikre på at dette slår an i logistikkbransjen, avslutter hun offensivt.

Powered by Labrador CMS