Thomas Karlsen dobler

Fredrikstad Reefer Terminal tredobler lageret og dobler antall ansatte.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

800 containere med laks og ørret ble sendt ut fra lageret i 2014, og ca. 20.000 tonn laks og ørret ble skipet ut fra Borg havn.

Gigantsatsing

Ifølge daglig leder Thomas Karlsen skal det nå gigantsatses på fryseterminalen som ligger så nær Borg containerhavn som det er mulig å komme.

Fra en forsiktig start i 2009 har pilene bare pekt oppover. Nå står et tredje byggetrinn for tur med en utvidelse fra 3500 til 9000 kvadratmeter. Fredrikstad har en av landets største terminaler for frossenfisk.

Fredrikstad Reefer Terminal skal nå bygges ut for rundt 60 millioner kroner med 25.000 palleplasser. Fra før har eierne investert rundt 50 millioner kroner i anlegget.

Firmaet har i dag seks faste ansatte ved lageret, men etter utvidelsen vil antall ansatte bli doblet.

Fra Afrika

Inne i frysehallen står også en større last med afrikansk storfekjøtt fra Botswana og Namibia, og som er unntatt fra importrestriksjoner og toll. Rundt 100 containere med kjøtt fra frihandelsområdet i det sørlige Afrika kommer til havna i Fredrikstad årlig. Herfra sendes det videre til norske kunder. Norge produserer for lite biff selv og er avhengig av import.

Men det er norsk fisk for eksport som dominerer. Frossen laks og ørret fra Vestlandet og Nord-Norge kjøres med bil til Fredrikstad, lastes om og sendes ut i skipscontainere med kjøling. Fra Borg havn kan de nå store deler av verden.

Fiskeprodukter

I fjor gikk det også ut 250 containere med tørrfisk til Nigeria. Det afrikanske landet er blitt Norges største marked for tørrfisk og har gått forbi både Italia og Portugal.

Terminalen tar også imot betydelige mengder bearbeidede fiskeprodukter på importsiden, basert på norsk laks.

Markedet for mattransport i containere ser ut til å øke, og trafikken blir mer effektiv. Containerne blir større. Sjøtransport vokser, mens færre bruker bil. Det gir lyse utsikter for terminaldriften på Øra.

Du kan også lese om Fredrikstad Reefer Terminal i siste utgave av Transport Inside. 

 

Powered by Labrador CMS