Morten Würgler (t.v.), daglig leder i DB Schenkers Air Perishables, Knut Eriksmoen, leder for luft- og sjøfrakt i DB Schenker og Torgil Stålberg, adm. direktør i GPC AS tar grep for å takle utfordringene med flybåren fiskemat.Foto: Per Dagfinn Wolden

Tar grep om flyfrakt-utfordringene

– Norge har utfordringer med å gjøre flyfrakten billigere.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det understreket Rob Veltman, VP Cargo Europe i Qatar Airways Group på Schenkers Sjømatseminar 2017 på Gardermoen onsdag.

Over 80 deltagere fra flyselskaper, terminaler, eksportører og emballasjeindustrien var møtt fram for å sette fokus på fremtidens sjømatlogistikk for flyfrakt.

Fant suksessformelen

Mange hevder at Schenker fant suksessformelen med sitt første sjømatseminar med fokus på flylogistikk av norsk sjømat. Dette ser ut til å være den nye møteplassen aktørene har savnet, og mye tyder på at dette kan bli en ny årlig tradisjon.

Med den enorme eksportveksten av sjømat vokser det frem en ny milliardindustri innen flylogistikk. Både rene fraktfly og passasjerfly brukes av denne eksportnæringen.

Skal vi tro aktørene er det behov for bedre utnyttelse av ledig flykapasitet og bedre planlegging av fraktene. Speditørene kan i samarbeid med flyselskaper, eksportører, fraktterminaler og pakkerier bidra til en sunnere utvikling.

Kraftig vekst

- Flyfrakt av sjømat i Norge har blitt milliardindustri og kommer til å vokse kraftig i tiden som kommer. Men noen utfordringer må løses, sa Knut Eriksmoen, leder for luft- og sjøfrakt i DB Schenker, da han åpnet seminaret.

Et av hans budskap, var at alle aktørene i denne bransjen må utvikle et tettere samspill.

Morten Würgler, daglig leder i DB Schenkers Air Perishables, fortalte at det hele begynte i det små på 1970-tallet med flyfrakt av hyse og torsk.

- På 80-tallet ble det mer fokus på laks, da særlig til USA og Japan. Grunnet beskyldinger om dumping, og andre markedsmessige forhold, ble Japan det dominerende markedet på 90-tallet. Da var det blant annet mange flyvninger med transportfly fra Evenes. I 1993 hadde vi også vår første rene laksesending til Kina. I dag har norsk sjømat tilpasset volumene til markedene og nettverket utenom Europa. Norsk sjømat har blitt en viktig inntektskilde for flyene, særlig på langdistanse, sa Würgler.

Nærmer seg 200.000 tonn

Nettovekten av flybåren norsk sjømat har økt årlig de siste 10 årene. Og det er særlig laks som har stått for veksten.

I 2016 var nettovekten på rundt 190.000 tonn, og hvor laks representerte rundt 160.000 tonn. Over halvparten av laksen gikk til destinasjoner i Asia.

Langt fra all norsk sjømat flys fra Oslo, mye kjøres også til steder som København, Amsterdam og Stockholm for utflyvning.

Det skjer mye

Som kjent planlegger Avinor å bygge ny sjømatterminal ved Oslo Lufthavn med byggestart i 2018. DB Schenker åpnet eget kjølelager for sjømat i London i 2015.

- Fokuset var USA som marked da vi bygde, men det viser seg at Asia har blitt vel så viktig for London, sa Würgler og fortsatte:

- Befrakterne som opererer fra Oslo nå er; Emirates, Cargolux, AirBridge Cargo, Turkish Airlines, SAS, Quatar Airways, Thai Airways, Norwegian og Korean Air Cargo

Selskapene Roadfeeders, GPC og Schenker har alle terminaler i Oslo for omlasting og pakking til flyfrakt.

Ga et spark bak

Cargosjefen Rob Veltman i Qatar Airways Group la ikke skjul på at det er store utfordringer med infrastruktur for å ta toppene.

– Vi ser store topper på enkelte dager, noe som gjør flyfrakt veldig mye dyrere. Dere må finne løsninger for å ta toppene for å unngå at mye av kapasiteten blir stående ubrukt andre dager, sa Veltman.

Han representerer et selskap som i 2016 var verdens tredje største befrakter av flybåren gods. Selskapet har 21 egne fraktfly, og en rekke passasjerfly som også tar med gods. De flyr til over 150 destinasjoner og har 58 godsstasjoner verden over.

Veltman nevnte ellers utfordringer som stor ubalanse mellom import og eksport, ekstra press på flyplassen enkelte dager, mange sene leveringer til Gardermoen fra nord- og vestlandet grunnet vær og føreforhold, pakkematerialer som blir fugle-angrepet og produksjon kun fem dager i uken.

Han trakk også frem flere positive markedsutsikter.

- Norge har mye sjømat, det er en god miks av destinasjoner, markedet har en årlig vekst som skaper stor interesse fra flere flyselskaper, sa blant annet Veltman.

Powered by Labrador CMS