uropris CycloneCarrier vil bestå av 108 skytler som opererer i seks ganger.
uropris CycloneCarrier vil bestå av 108 skytler som opererer i seks ganger.

Swisslog-skyttel til Europris

Skal stå for automatiseringen av høytlageret i Moss.

– Vi har besluttet å investere i Swisslogs automatiserte skyttelløsning for lettgods, CycloneCarrier. Etter en grundig analyse- og evalueringsprosess kom vi frem til at denne løsningen passer best for arbeidsflyten og produktene våre. Vi vurderte flere løsninger og leverandører, og fant ut at Swisslogs helhetsløsning var mest gjennomtenkt og best tilpasset våre behov, sier Pål-Christian Andersen, logistikkdirektør i Europris AS. 

Pål-Christian Andersen, logistikkdirektør i Europris AS, gleder seg til å ta i bruk det automatiserte anlegget neste år. Bilde: Øyvind Ludt

Swisslog er Europris' automasjonspartner ved det nye, store sentrallageret ved Moss. Første trinn av lageret åpnet i vår, mens den helautomatiserte høye delen åpner neste år. 

Innmaten i høytlageret vil bestå av 11 Vectura stablekraner som skal betjene 65.000 palleplasser og skyttelsystemet med 108 skytter i seks ganger. 

CycloneCarrier er en hurtig, kompakt og arealeffektiv løsning som muliggjør en rask og dynamisk vareflyt inn mot plukk-, pakk- og palleteringsstasjon, opplyser Swisslog i en pressemelding.

Europris' CycloneCarrier vil bestå av 108 skytler som opererer i seks ganger, seks integrerte stasjoner for plukk og palletering av kartonger, fire depalleteringsstasjoner og integrerte transportbanesystemer for både pall (ProMove) og lettgods (QuickMove). 

– I tillegg til at Swisslog hadde den beste helhetsløsningen, har vi etablert et veldig godt og tillitsfullt samarbeid. Det føles derfor trygt å gjennomføre også dette prosjektet sammen, konstaterer Pål-Christian Andersen.

Europris håndterer i dag vareforsyningen fra flere lagre, som er i ferd med å bli erstattet av et automatisert sentrallager ved Moss. Foto: Moderne Transport
Til toppen