RAMMEAVTALE: Som en del av Stora Enso-konsernet, inkluderes Papyrus av rammeavtalen konsernet har med Toyota Material Handling. Lageret betjenes av BT-skyvemasttrucker.
RAMMEAVTALE: Som en del av Stora Enso-konsernet, inkluderes Papyrus av rammeavtalen konsernet har med Toyota Material Handling. Lageret betjenes av BT-skyvemasttrucker.

Storstilt papirdistribusjon

FURUSET: Papiret disse linjene står på stammer fra pallestabelen på bildet. Offset-papir til Moderne Transport blir imidlertid bare en ”dråpe i havet” for Papyrus, som årlig leverer 17.500 tonn papir til det norske markedet.

Papyrus Norge AS er en ledende grossist innen grafisk papir, emballasje og forbruksvarer i Norge. Lageret på Furuset utenfor Oslo er på 11.000 m2 og har plass til ca. 7000 paller.

Papirdistribusjon stiller spesielle krav til oppbevaring.

- Papir er ømtålig for svingninger i luftfuktighet, derfor foregår all lasting og lossing hos Papyrus inne under tak, i et bygg som er temperert og luftkondisjonert, forteller Tom Kristian Pedersen, Logistics & Quality Director. Inne på selve lageret skal det til enhver tid være en relativ fuktighet på 50%, faller den ned til 40% aktiveres en alarm.

SAP-kunde

Lageret betjenes for tiden av 15 lagermedarbeidere. Mesteparten av papiret kommer med bil, fra Stora Ensos fabrikk i Nord-Sverige. Ved varemottak, som kan betjene inntil 600 paller, tildeles pallene med papir en etikett med lagerlokasjon. Lagerlokasjonen styres gjennom WMS-systemet SAP. På bakgrunn av intrikate formler finner SAP en egnet lagerplass, blant annet basert på papirtypens omløpshastighet.

- Men det er også et poeng at ikke alle varene med høy omløpshastighet plasseres rett ved siden av hverandre, da dette ville ført til alt for tett truck-trafikk i dette området, sier Pedersen.

300 millioner

Papyrus har en årlig omsetning på ca. 300 millioner kroner. Kundene, ca. 1200 i tallet, strekker seg fra Halden i sør til Hammerfest i nord.    

Når det gjelder distribusjon satser Papyrus på egendistribusjon i Oslo-området, som betjenes av seks egne biler og 11 faste ruter. For resten av distribusjonen i Sør-Norge er det hovedsakelig Bring som utfører transportoppdragene. De nordligste fylkene betjenes av Maske-gruppen.

Til toppen