- Staten må ta sjø-ansvar

Roar Johansen, leder av havneutvalget i KS Bedrift Havn, mener staten nå må ta et medansvar for å bygge ut og vedlikeholde havneinfrastruktur på land – på samme måte som det gjøres for vei og jernbane.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Uten en målrettet satsing vil det ta for lang til tid før hensiktsmessig infrastruktur er på plass. Og alt tyder da på at veitrafikken fortsetter å øke i rekordfart over landegrensene og mellom de store byene i Norge, understreker Johansen.

I en kronikk skriver han at regjeringen gjennom Nasjonal transportplan satser på utbygging av havneinfrastruktur for å realiseres den politiske visjonen her i landet om mer godstransport fra vei til sjø.

Effektiv omlasting

Ifølge Johansen er enklere og mer effektiv omlasting et viktig grep.

- Vareeierne er opptatte av pris og sikker levering. Derfor må omlastingsmulighetene mellom båt, bil og jernbane bli enklere og mye mer effektiv enn det de er i dag, skriver Johansen.

Han viser til at driften i Oslo Havn ble effektivisert med  20%-25% med kontinuerlig lasting og lossing av containerskip. - Vi erfarer også at tilleggstjenester knyttet til lagring, service og administrasjon er med på å gjøre havner mer attraktive som tilretteleggere i den helhetlige transportkjeden kundene ønsker.

Staten må bidra

- Staten må bidra til at statlige avgifter som belastes sjøveien, blir færre og lavere. Det må bli billigere å velge sjøtransport fremfor landeveien. Bare slik kan vi får flere trailere over på sikker og miljøvennlig skipstransport. Da blir det mindre kø på veiene også, skriver Johansen.

Powered by Labrador CMS