Solid for Posten

Posten Norge kan skryte av økt omsetning, bedre resultat og høy leveringskvalitet første halvår, med logistikksegmentet som lokomotiv.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Posten-konsernets omsetning økte med 541 millioner kroner, eller 4,7 prosent, i første halvår sammenlignet med samme periode i fjor. Omsetningen i første halvår var 12.043 millioner kroner.

Driftsresultat før engangseffekter og nedskrivinger (EBITE) ble 312 millioner kroner, som er 88 millioner kroner, eller 39,6 prosent, høyere enn i første halvår 2013. Økningen skyldes i hovedsak oppkjøp, vekst innen pakker og valutaeffekter.

Logistikken drar opp

Det er logistikksegmentet som har bidratt til resultatfremgangen med vekst i Norge for gods og grenseoverskridende pakker. I postsegmentet fortsetter volumene å falle for adresserte brev.

- 2014 har så langt vært et godt år for Posten Norge. I tillegg til omsetningsvekst har vi god effekt av flere forbedringstiltak, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge AS.

E-handlesvekst

E-handel er blitt Postens viktigste vekstområde. Per 1. halvår økte omsetningen fra e-handelsprodukter med 9 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Samtidig fører digitaliseringen til færre fysiske brev.

I 1. halvår falt adresserte brevvolumer med 6,7 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Størst er nedgangen innen offentlig post med 8 prosent hittil i år, hvorav 11 prosent i andre kvartal.

- Vi begynner å se effekten av at det offentlige skal gå over til å sende post digitalt til borgerne. Også her vil Posten ligge i forkant. Ved å satse på sikker digital post, Digipost, vil vi være med og forenkle og fornye det norske samfunnet, sier Mejdell.

Vokser i Norden

Posten og Bring vokser innenfor logistikk i Norden. Konsernet har i år overtatt West Cargo Vågårda AB, Smartpak Sweden AB og Kirkestuen Transport AS. I Danmark har Bring etablert et eget utleveringsnett for pakker. Nettverket består av utlevering i butikker og pakkeautomater, og har til sammen 663 utleveringssteder.

- I Norden har vi allerede blitt den ledende nordiskbaserte logistikkaktøren gjennom å bygge sterke markedsposisjoner både i Sverige og Danmark, sier Mejdell.

I første halvår 2014 hadde Posten en kvalitet på A-post levert over natt på 87 prosent, noe som er 2 prosentpoeng over konsesjonskravet. De øvrige fem konsesjonskravene ble også innfridd med god margin i første halvår 2014, opplyser Posten i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS