Scania AXL.

Slik ser den nyeste Scania-en ut

Scania presenterte denne fremtidsrettede lastebilen 24. september 2019. Her er sjåføren henvist til sidelinjen.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Scanias eksperter på forskjellige områder har kommet sammen og utviklet et konsept-kjøretøy, Scania AXL, som er selvkjørende og dermed uten førerhus.

Kjøretøyet er utviklet for bruk på store anleggsområder og i gruver, siden dette er lukkede områder der man selv kan kontrollere omgivelsene den selvkjørende doningen opererer i.

- Med Scania AXL tar vi et stort steg mot intelligente transportsystemer i fremtiden, der selvkjørende kjøretøy vil ha en naturlig rolle. Vi fortsetter å bygge og teste konsepter for å vise hva vi kan gjøre med teknologi som er tilgjengelig i dag, sier Scanias toppsjef, Henrik Henriksson.

(Teksten fortsetter under videoen)

For autonome kjøretøy er programvare på mange måter viktigere enn maskinvaren. Scania AXL kjøres og overvåkes med kunstig intelligente programmer med oversikt over kjøretøy og området rundt.

Scania AXL.

Her er en lengre video om utviklingen av Scania AXL. Video: Scania

- Vi har allerede selvkjørende lastebiler i daglig bruk hos kunder. Så langt har de vært utstyrt med et førerhus der en sjåfør kan gripe inn dersom det trengs. Scania AXL har ikke noe førerhus, og det forandrer spillereglene, sier Claes Erixon, leder for forskning og utvikling hos Scania.

- Selvkjørende kjøretøy har gjort store fremskritt de siste årene. Vi har ikke alle svarene, men gjennom konsept-kjøretøy som Scania AXL bryter vi ny grunn og fortsetter å lære i stort tempo.

Selv om det er mye som er på forskningsstadiet på AXL, er det også eldre og velprøvde elementer på bilen. Et eksempel på dette er forbrenningsmotoren som jobber sammen med den nye teknologien.

Powered by Labrador CMS