Slik blir den nye havneterminalen i Tromsø

Den nye havneterminalen blir på ca. 12000 m2.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det skal bygges godsterminal, passasjerterminal, kontorer, busstasjon, hurtigruteankomst og buss- og hurtigbåtankomst på Prostneset i Tromsø. I tillegg til å fungere som venterom for passasjerer får terminalen også en kommersiell del med restauranter og forretninger.

Havneterminalen blir et signalbygg i Tromsø sentrum og et knutepunkt for reisende på land og sjø. Arbeidet med ny havneterminal har pågått i mange år, og nå er det endelig klart for oppstart på byggprosjektet. I april starter arbeidene og terminalen skal etter planen åpne i februar 2018.

Det er Peab – Bjørn Bygg som skal bygge terminalen på oppdrag fra Tromsø Havn KF. Kontrakten har en verdi på 305 millioner kroner.

Peab – Bjørn Bygg kom inn i prosjektet høsten 2014, og har gjennom en lang samspillsfase bidratt til å gjøre prosjektet økonomisk realiserbart. Når byggeprosjektet nå settes i gang, er det med Peab – Bjørn Bygg som totalentreprenør.

− Samspillsprosessen var konstruktiv og god. Vi tar med oss det gode samarbeidet videre inn i byggprosjektet, sier Arild Østgård, administrerende direktør i Peab – Bjørn Bygg.

Rundt 1,4 millioner passasjerer er årlig innom Prostneset. Målet, når den nye terminalen står ferdig, er en dobling. På området skal det også tilrettelegges for publikumsrettede funksjoner, som park, plasser og kaipromenade.

Powered by Labrador CMS