Bergen Havn søkte om 90 millioner kroner, det samme som det ble søkt om i fjor. Avslaget er begrunnet i at investeringsandelen blir for stor sammenlignet med gevinsten, fordi så få cruiseskip er bygget for å ta i mot landstrøm.
Klimamål i det blå
– Det er overraskende og svært skuffende at Regjeringen og en statsråd fra Venstre ikke følger opp sine egne beslutninger, sier havnedirektør Johnny Breivik. - Vi har oppfattet at Stortinget ga departementet i oppgave å sørge for at havner som vil bygge anlegg til cruiseskip, får en mulighet til å få tilskudd.
Bergen Havn har de siste årene satset på utbygging av landstrømanlegg for offshoreskip som ligger i havnen. Nå ønsker Bergen Havn også å tilby cruiseskip denne muligheten. Årsaken er et ønske om en renere byluft og å bidra til en mer bærekraftig cruiseturisme.
Ønsker forklaring
– For Bergens del er resultatet at et av byens klimamål – å kunne tilby landstrøm til alle skip innen 2020 – nå svever i det blå. En forklaring fra Regjeringen er på sin plass, sier Lars-Henrik Paarup Michelsen, daglig leder i Norsk klimastiftelse.
– En forutsetning for å kunne stille krav om bruk av landstrøm, er at man først får på plass ladeinfrastruktur på land, understreker Michelsen. Sammen med Bergen Havn tok han opp problemet med nasjonale politikere i fjor høst, og da var responsen fra Venstre på Stortinget resolutt. I de påfølgende budsjettforhandlingene med Høyre og FrP fikk de flertall for et anbefalingsvedtak som svar på problemet: «Stortinget ber regjeringen sikre at Enovas mandat omfatter utbygging av landstrøm for cruiseskip i kommunal eller privat regi.»
Gir ikke opp
Målet til havnen er å bygge et landstrømanlegg på Skolten som forsyner tre cruiseskip med landstrøm samtidig.
– Det som nå trengs er at det settes av en egen pott til cruiseanlegg. Tre anlegg for cruiseskip i Bergen vil komme på 120 millioner kroner. Vi trenger statlig støtte for å få dette til, sier Johnny Breivik. Han er tydelig på at noe må gjøres, selv om statlige støtteordninger ikke hjelper havnene som stadig får flere cruiseanløp.
– Vi utreder andre løsninger, og tenker uansett langsiktig. Jeg mener det er realistisk å få på plass landstrøm for cruiseskip i Bergen fra 2020.