Scania konvoi

Skal kjøre halv-autonomt i Norden

Sjåførene kan utføre administrative oppgaver mens lastebilene kjører.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Scania offentliggjorde 7. mars en avtale med det finske selskapet Ahola Transport om innføring av en ny transportløsning på de nordiske veiene.

Dette er den første kundeavtalen i Europa som omhandler selvkjørende lastebil-konvoier.

Samarbeidet skal også fokusere på å utvikle nye metoder for førerassistanse.

På finske motorveier

Ahola Transport skal bruke lastebiler og tekniske løsninger fra Scania til å teste halvautonom konvoi-kjøring med tre eller flere selvkjørende lastebiler på finske motorveier.

I forsøksperioden skal alle lastebilene ha med sjåfører. Det vil likevel bare være sjåføren i den første lastebilen som kjører selv, mens de andre lastebilene følger automatisk.

For at nye transporttekniske løsninger skal kunne innføres i stor skala, må aksept fra allmennheten og lovverket utvikles parallelt med det tekniske. Derfor er det viktig med forsøk i virkelige trafikksituasjoner med vekslende værforhold, skriver Scania i en pressemelding.

Avtalen er et viktig steg på veien mot en gangbar kommersiell halvautonom konvoi-kjøring.

Første Scania i 1959

- Det er viktig for oss å forbedre sjåførenes arbeidsforhold ved hjelp av ny teknikk. De planlagte løsningene hjelper oss også med å oppfylle kundenes forventninger når det gjelder raske leveranser og miljømål. Vårt forhold til Scania startet med den første lastebilen i 1959, og vi er glade for å kunne utvide samarbeidet med nye løsninger, sier Hans Ahola, adm. direktør for Ahola Transport.

I kombinasjon med konvoi-kjøring, skal nye versjoner av førerassistanse gi bedre muligheter for levering i tide, gjennom optimal planlegging av ruter og høyere gjennomsnittshastighet for økt transport-effektivitet, opplyses det fra Scania.

Datamaskinstyrt konvoi-kjøring skal gi bedre trafikkflyt og gir også lavere luftmotstand som igjen gir et lavere drivstofforbruk.

Sjåfører kan gjøre kontorarbeid

Nyvinningene kan også gi en ekstra rolle for lastebilsjåføren. Ettersom den første lastebilen styrer konvoien, kan sjåførene i de påfølgende lastebilene - foreslår Scania - for eksempel utføre administrative oppgaver (kontorarbeid).

Fleksible regler for kjøre- og hviletid kan gi økte muligheter for langdistansesjåfører til å kunne komme hjem, istedenfor å sove i lastebilen.

- Ahola Transport er et fremoverlent selskap som bruker digitaliseringen til å optimere både transportprosesser og ruteplanlegging. Sammen med partnere som Ahola Transport, kan vi prøve de nye teknikkene som kommer til å inngå i et fremtidig transportsystem og påse at de er både effektive og sikre, sier Anders Dewoon, leder for nye forretnings-løsninger hos Scania.

Powered by Labrador CMS