Sju supply chain-råd fra Amazon-sjefen

Hvordan tenker Amazon-sjef Jeff Bezos?

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra den spede begynnelsen i en garasje i 1994, har Amazon revolusjonert netthandel og supply chain-management. CEO og gründer Jeff Bezos må ha gjort noe riktig, når han nå er god for 28,8 milliarder dollar og ifølge Bloomberg er klodens 18. rikeste mann.

Nettsiden supplychain247.com har samlet sju gode tips fra Bezos:

1. Sett deg i kundens sted:

Hos Amazon bruker man kunden i alle beslutninger. Til møter internt i firmaet står det alltid en tom stol ved siden av Jeff Bezoz. Stolen symboliserer en viktig kunde som ikke har mulighet til å være til stede på møtet.

2. Ikke la deg distrahere av konkurrentene:

Mange virksomheter fokuserer på benchmarking i forhold til andre konkurrenter, men det er ikke tilfellet hos Amazon. Bezos mener at tempoet i bransjen er for høyt og at det ikke er lurt å gjøre forhastede beslutninger etter at konkurrentene har gjort noe nytt. Amazon anerkjenner heller det som skjer, men fortsetter å holde fokus på kunden.

3. Hold fokus:

«Culture of Metrics» brukes for å beskrive besettelsen på prestasjonsmålinger. Det finnes i dag 500 KPI-er (Key Performance Indocator) som måles, og åtte prosent av dem er kunderelaterte.

4. Strekk deg litt lenger:

Jeff Bezos insisterer blant annet på å sende ut vare i esker av høy kvalitet, slik at det er mulig for kunden å bruke dem om igjen. I og med at alle eskene har Amazons logo på, er dermed en garanti for gratis reklame.

5. Så et frø og se det vokse:

Amazon investerer mye penger i hardware, som ikke nødvendigvis gir kortsiktige gevinster, men som gjør at de for eksempel kan lage et Kindle-nettbrett som folk vil elske.

6. Lær deg å improvisere

Amazon ber jobbsøkere om å lage handlingsplaner som ligger utenfor komfortsonen, for på den måten å teste hvordan hver enkelt reagerer på ukjente problemstillinger i forretningslivet. Tempoet i bransjen er så høyt at det er nødvendig å ansette folk som tenker «outside the box».

Les også: Amazon vil fly pakken til døra di

7. Bygg et drømmelag

Amazon mener at et lite team er mer effektivt enn et stort. For å bestemme seg for rett størrelse på et team, har de utviklet en tommelfingerregel som lyder: «Trengs det mer enn to pizzaer for å mette teamet, er det for stort.»

 

Powered by Labrador CMS