Ser ikke boikott-virkningen

Adm. direktør Kurt Ommundsen i Risavika Terminal ser ingen virkning av boikotten fra transportarbeiderne.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kun noen skip har gått videre til andre havner uten å anløpe Risavika.

Opptrapping

Nå vil Norsk Transportarbeiderforbund trappe opp aksjonen de satte i gang for to uker siden. De får støttemarkering fra LO Stavanger 27. november.

Striden står om hvem som skal utføre losse- og lastearbeidet ved Risavika Terminal. LO-forbundet Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) har fått støtte fra Tariffnemnda i at denne havna er et «tarifftomt» område og at NTF har rett til å inngå tariffavtale, noe arbeidsgiveren ikke vil.

Vrien sak

– Losse- og lastearbeidet hos oss blir primært gjort av organiserte i LO-forbundet Industri Energi, forteller Kurt Ommundsen til Klassekampen.

Forbundsleder Leif Sande i Industri Energi legger ikke skjul på at dette er en vanskelig sak.

– Vi er uenige med NTF i denne saken, men denne gangen vant de, og det må vi respektere, sier Sande.

Motvilje

En boikott kan få store økonomiske følger for Risavika Havn som hånderer 350.000-400.000 tonn gods årlig.

Ommundsen synes holdningen er veldig konfliktorientert, lite fleksibel, og han ser lite tegn til vilje for å finne en løsning på dette. Han mener også at tariffavtalen fra 1974 som NTF ønsker har gått ut på dato.

 

 

 

Powered by Labrador CMS