Scania forbereder seg på straff

Scania hevder fortsatt sin uskyld, men har likevel satt til side et milliardbeløp til en eventuell bot for kartellvirksomhet.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I forrige uke ble Volvo/Renault, Daimler, Iveco og DAF bøtelagt med til sammen 28 milliarder kroner av EU som følge av brudd på EUs konkurranseregler. Boten kom som følge av kartellvirksomhet, der de nevnte produsentene skal ha samarbeidet om priser og konspirasjoner om når og hvordan ny utslippsteknologi skulle lanseres.

Les saken: 28 milliarder i bot

MAN slapp straff, selv om de var med i kartellet, fordi de var den produsenten som avslørte regelbruddene.

Scania etterforskes fortsatt for de samme forhold, men har til forskjell fra de andre produsentene ikke inngått et forlik med EU mot redusert straff.

Den svenske VW-eide produsenten har nå likevel avsatt 3,8 milliarder svenske kroner til en potensiell fremtidig bot, noe som vil påvirke driftsinntektene for selskapet for andre kvartal 2016, skriver Scania i en pressemelding.

Scania hevder i meldingen at de ikke har vært en del av prissamarbeidet og heller ikke forsinket innføring av ny utslippsteknologi i samarbeid med de andre produsentene. Videre melder Scania at de fortsatt samarbeider for fullt med EU-kommisjonen i etterforskningen. 

Powered by Labrador CMS